fredag 4. desember 2015

10 advent- og juletradisjoner fra min barndom

Prioritering anno jula 2014: tenne lys og lese bok, i stedet for å rydde Lego fra stuegulvet

Da jeg skrev gårsdagens innlegg om julestress, så burde jeg kanskje ha vært litt mer tydelig: jeg er ikke lei av advent og jul sånn i seg selv, men jeg er litt på kant med alt maset som kommer utenfra. Jeg trenger ikke å delta i masse onlinekalendere for å vinne ny tv, en reise til Thailand eller gratismedlemskap i norsk juleølforening, jeg vil ikke vite at nå er det salg på amaryllis, Nøstebarndresser, ribbe og peppernøtter, og jeg synes det er synd at det ikke er mulig å ta seg en tur på biblioteket uten å bli rent ned av sure folk som skal motsatt vei for å slå til på tilbudet om den siste billige Nespressomaskinen.

Jeg vil bare ha ro. Stillhet. Julefred! Selvfølgelig handler vi både gaver, blomster, mat og nye røykvarslerbatteri vi også, men jeg skulle ønske at samfunnet ikke gikk inn i en felles krampe i adventstiden. Det er selvfølgelig min egen skyld at jeg lar meg smitte av dette, og det er derfor jeg måtte gå drastisk til verks og sette opp en liste over ting som reduserer "julestresset" mitt. Og jeg bruker "" på dette, for det er jo egentlig ikke jula som er problemet; det er hvordan jeg har latt meg føyse inn i en greie jeg ikke vil være med på. For det er ikke kjøpefest på søndager som er jul for meg. Jul - og advent - for meg er nemlig:
  1. Lilla i adventstiden, rødt til jul. For meg er det viktig å skille
  2. Julemusikk. Det begynte med Dizzie Tunes' juleplate en gang på svært tidlig 80-tall
  3. Så mye eller så lite julepynt man gidder å finne fram. Sjelden nyinnkjøpte ting 
  4. Lyslenker. Jeg er datter av virkelighetens Clark Griswold ...
  5. Home Alone-filmene. I år føres denne tradisjonen videre til min førstefødte
  6. Svibler, amaryllis og asalea. Og Julestjerner når det blir jul
  7. Snø. Ikke at jeg kan gjøre noe til eller fra, men jul med snø er ekstra fint
  8. Gløgg. Og kakao med krem eller en kule vaniljeis
  9. Julebakst. Men aldri noe press om 7 slag. Fra barndommen husker jeg pepperkaker og smultringer, og farmors sjakkruter og berlinerkranser
  10. Pinnekjøtt, rødbrus, riskrem, sviskekompott, ribbe og karamellpudding
Mine alle beste juleminner er fra den gangen vi pleide å være hos farmor og farfar sammen med pappas søstre og deres familier. Det var fyr i kaminen, farmors juletrepynt var eldgammel og rosa og turkis, og som regel knuste et eller annet hver eneste jul. Mellom middag og gaveåpning tok to voksne alltid oppvasken for hånd, og vi barna satt på kjøkkenet og tegnet mens vi ventet nissen - som vi alle visste at bare var farmor med et par gule Mot-i-Brøstet-tøfler og en skikkelig gammel og skummel nissemaske. 

Etter vi hadde åpnet gaver ble det kaffe og kaker og brus i hver vår glassflaske til barna. Det var Twist i skålene, og et fruktfat, og en bolle med nøtter man måtte knekke selv. Når kvelden var blitt nesten natt, sløyfene i kreppet hår var gått opp og man stort sett satt og lekte i undertrøye og strømpebukse (bluse og skjørt og pensko var dratt av for lengst), ble vi båret ut i bilen, fikk pledd over fanget og kjørte hjem. Da vi barna var i seng, dro pappa tilbake for å hente gavene vi hadde fått, og når vi våknet første juledag, stod alt klart til ny lek både før, under og etter julefrokosten. 

Og kjære leser - som har hengt med så langt - dette er jul for meg. Dette er det jeg vil bringe videre til barna mine. De bryr seg ikke om sølvet er pusset, om taket er vasket, om jeg har kokt egen sylte eller dyppet lysene mine selv. De setter pris på å få være med å bake litt, se julefilmer, åpne adventskalender, kjøre på juleferie til mormor og morfar på Vestlandet, drikke rødbrus og pynte rommene sine med pynt de selv har laget i barnehagen. Og det er det vi må prioritere. 

Selv skulle jeg gjerne hadde hatt tid til så mye mer tradisjonelt førjulsarbeid, men tiden strekker ikke til. Hverken mamma eller mine bestemødre jobbet; de var hjemmeværende og kunne steke flatbrød på takke på dagtid. Jeg må bare tilpasse meg det valget jeg har tatt om å være i lønnet arbeid, og legge juleforberedelsene til ettermiddager og helger. Og da må jeg prioritere. Og ikke minst - prioritere bort. Og derav listen i forrige innlegg

7 kommentarer:

Astrid sa...

Hør! Hør!

Din venn Fjodor sa...

Og dette innlegget er det beste av alle blogginnlegg som skrives i alle blogger i det ganske univers i hele desember. Sann mine ord. Nydelig, rett og slett.
Kos deg med advent!

Jeg gråt litt før jeg kom til slutten.

Ida sa...

Ja!

Frøken Desibel sa...

Merkelig hvordan alt det som gikk "galt" er det man husker best fra jula:) Som da julefoten knakk lille julaften kveld og pappa måtte krisehandle en grønn dunk av en parasollfot på bensinstasjonen, eller da juletreet var så skjevt at det måtte bindes opp av snora til persiennene, eller da strømmen nesten gikk kl. 15 på julaften og en fyr fra strømselskapet kom på døra for å oppfordre til å skru av alt som ikke hørte til på kjøkkenet sånn at hele nabolaget kunne få ferdig julemiddagen:D

Og du har et viktig poeng i at vi som har bestemt oss for å jobbe ikke nødvendigvis kan få til like mye som generasjoner foran. Jula er fortsatt magisk selv om man ikke har syv slag (som aldri spises opp), vasket alle kriker og kroker eller kjøpt det siste innen julepynt.

Ellen sa...

Hei :-)

Er dessverre ikke flink til å kommentere, men jeg har de siste årene vært til og fra bloggen din, og nå instagram. Deilige lister du lager, og fine refleksjoner.
Jeg kjente meg godt igjen i dine siste innlegg. For 2 år siden kom det litt klaging eller misnøye med julekalenderen, jeg tente på alle plugger og ifjor fikk de 2-3 pakker i uken. I år får de hver sin pakke lørdager og søndager, og har etter ønske fått en Haribo-kalender hver. Dette ser meget populært ut, og hun som klaget litt er nå en noe større og mer reflektert 8 1/2-åring.
Ønsker deg en deilig desember, jeg håper du får gjort det du ønsker selv og at du finner roen. Ellen

Maren sa...

JA. Bare JA. Du er best.

Anaruh sa...

Alle sammen: Tusen takk for så fine ord og deling av egne opplevelser!

Min venn Fjodor: når sant skal sies, så ble jeg litt våt i øyekroken da jeg skrev innlegget. Det var godt å ta fram minnene om farmor og farfar igjen, og det var godt å kjenne at jeg ser ut til å klare å ta essensen fra min barndoms jul videre til mine barn.

Frøken Desibel: jeg lo HØYT da jeg leste kommentaren din - det er jo så sant! Jeg husker godt den jula vi akkurat hadde satt oss ned for å spise middag på julaften, og så måtte pappa rykke ut ifm at det var oppstått en større vannlekkasje (han jobbet i kommunen). Han kom hjem i 4-tiden den natta. Vi ventet med alle pakkene til han stod opp første juledag, og kjørte engelsk jul med diger frokost og gaveåpning. Ikke helt det vi hadde planlagt, men veldig fint likevel. Og for et par år siden var jeg, mannen og våre to små de eneste på Sandvika Storsenter på formiddagen på julaften for å kjøpe nye juletrelys; de vi hadde holdt på å svi av huset kvelden før kvelden. Staselig ...

Ellen: takk for fine ord! Takk for tips om ny kalendervri - jeg vurderer strekt å gjøre det samme til neste år. Ikke fordi krangling og misnøye har tatt helt overhånd (de fikk ganske klar beskjed om reglene, for å si det sånn), men også fordi det er vanskelig å finne 24 greie ting å putte i den. Flere av aktivitetene jeg hadde planlagt må utgå fordi det dukkert opp andre ting (barnebursdager, mangel på snø, jobbreiser osv), og har nå blitt erstattet med en sjokoladefigur eller noe sånt. Så til neste år kan det hende jeg heller legger pengene og energien i å finne hver sin gave som de får når vi tenner adventslysene, og har hver sin sjokoladekalender eller så på hverdagene.

Maren, Ida og Astrid: JA! Håper dere har fine adventsdager med lave skuldre og nok lys og juleduft!