onsdag 9. desember 2015

10 gaveforslag til barn i alderen 6 - 10 år - barnebursdagstips

Begge mine barn går i ganske store klasser. Det betyr at det blir mange bursdager i løpet av et år. Noen barn er lette å kjøpe gaver til, men som regel så synes jeg det er kjempevanskelig å finne noe å gi bort når man ikke kjenner mottakeren spesielt godt.

Jeg har forsøkt å google, og jeg har benyttet meg av nettbutikkenes Finn julegave-funksjon som er up and running nå. Men jeg synes ofte det blir litt snevert og kjønnsdelt, og mange av treffene på google er gamle og dermed litt utdaterte. En barnebursdagsgave skal i tillegg ikke koste så mye mer enn 100 kr, og det begrenser utvalget enda mer.

Jeg synes derfor det er på høy tid at jeg deler av min visdom og erfaring, og kommer herved med en liste over 10 forslag til hva man kan gi i gave til et barn i småskolen:
  1. Lommelykt, sykkellykt eller hodelykt. Kjøpte akkurat to av disse på G-max
  2. Tegne- og skrivesaker. Kule viskelær, fargepenner, dagbok med lås eller et aktivitetshefte
  3. Bøker: Roald Dahl sine barnebøker, faktabøker, Clue-serien og Taynikma-serien er populære hos oss. Sjekk de aldersinndelte seksjonene i bokhandelen. Dessuten er bøker lette å bytte hvis man bommer på sjanger
  4. Sportsutstyr som fotballsokker, drikkeflaske (de forsvinner i hopetall!), skismøring, lue, buff, treningsbag, miniski, svømmebriller, bandyballer/hockeypucker ...
  5. Sommerleker som frisbee, hoppetau/hoppestrikk, bumerang, krabbefiskeutstyr, baller, vannleker, dykkermaske, badehåndkle med motiv, drage, diabolo eller sjongleringsballer 
  6. Gavekort på kino, lekeland, svømmehallen, bowling, pizza på restaurant, eller hva med et overnattingsbesøk med film og popcorn hos giveren (ditt barn)?
  7. Lego. Men selv ikke det er helt trygt lenger, siden det meste av lego i denne prisklassen er veldig interessedelt (Lego Friends, Elves, Ninjago, Star Wars osv). Heldigvis er det lett å bytte hvis det skulle være helbom
  8. Et kult klesplagg. En caps, t-skjorte, kule tøfler, lue, skjerf og votter, 
  9. Hos jentene er det populært med leppepomade, hårpynt, neglelakk, lipgloss og annen pynt
  10. Friluftsutstyr som turbestikk, turkopp, spikkekniv, pølsespyd, sitteunderlag, kikkert (kanskje litt dyrere, men man kan jo gå flere sammen), termos/termokopp.
Fotballstrømper inni pakken, sjokoladefotballer utenpå

3 kommentarer:

Din venn Fjodor sa...

Så kjempefin liste! Den skal komme godt med, jeg blir så i beit noen ganger ...

Oda sa...

Tegn på at man er blitt avhengig av Listebloggen: Man lurer på om alt står bra til og om det er mye julestress når det går så lite som én dag uten innlegg! Hehe :-) stor fan!

Anaruh sa...

Min venn Fjodor - hvis du har noen stalltips som jeg kan legge til i lista, er det bare å kjøre på!

Oda - takk for bekymringsmelding :D I am alive and kicking; det har bare vært fokus på litt andre ting enn blogg de siste dagene. Det er ikke så mye stress akkurat, bare ikke nok tid til å samle tankene om en hel liste. Skal se om jeg får skrevet en oppsummeringsliste enten i kveld eller i morgen.

Nå skal jeg straks følge datter i seng - over og ut ;)