søndag 13. desember 2015

10 ting som gir pepp i vintermørket

I dag klokka 15:50

I dag gikk jeg en lang tur i dagslys mens jeg hørte på de tre foreløpig siste podcastene til Mariell og Sara. I en av disse episodene kom de med sine tips til ting som kan gi litt pepp nå som året er på sitt mørkeste. Inspirert av disse to, vil jeg gjerne komme med mine egne 10 tips til ting man kan gjøre for å være snill mot seg selv, og kanskje samle litt energi:

¤ gå en tur i dagslys og hør på Mariell og Sara på podcast :D
¤ dra i svømmehallen, svøm så langt du gidder, og ta badstue etterpå. Bonus hvis stedet har kaldkulp
¤ sørg for minst en natt med sykt mye søvn. Jeg kan klarer nærmere 12 timer i strekk nå ...
¤ hvis du har badekar: ta et bad. Hvis ikke: ta en dusj med lavendelolje på en klut og kjenn roen komme
¤ tenn levende lys og hør på Bugge Wesseltofts It's snowing on my piano. Fins på Spotify
¤ spis masse appelsiner. Nå er de supergode, og fulle av C-vitaminer
¤ ta tilskudd av D-vitamin. Og ta tran
¤ kom deg ut av senga når klokka ringer, og gå en frisk morgentur før frokost. ALT er bedre etterpå
¤ drikk nok vann; kaldt vær ute og varmeovner inne tørker ut kroppen
¤ ta en liten ettermiddagshvil på sofaen. Jeg prøver å la være, men nå klarer jeg ikke å la være lenger

I tillegg synes jeg at det hjelper å være sammen med morsomme folk (Friends på Netflix fungerer også), å ha friske blomster i vasen, drikke masse te og høre på fin musikk mens jeg jobber, og bruke litt ekstra tid på å skjemme bort hud og hår med kremer, masker, skrubber og litt farge på kinn, lepper og negler. Resten av ettermiddagen dedikeres herved til litt hjemme-spa. Og til uka skal jeg til frisøren - juhu!

Ingen kommentarer: