fredag 8. januar 2016

10 ting man kan finne på sammen med familien

Vinterferie på Beitostølen i 2013 (tror jeg det var ...)

Her en dag fikk jeg en kommentar fra Sol som lurte på om jeg kunne lage en liste for henne:
 [...] du virker som ei som har litt "orden i sakene". Jeg har lyst til å begynne det nye året med et nyttårsforsett å få familien samlet mer. Men jeg husker ikke noe annet enn fastelavnsboller, hehe :) Jeg vet at du har skrevet tidligere om forskjellige ting som kan "feires" eller gjøres noe ut av. Kan du hjelpe meg med dette? Mvh Sol :)
Og Sol - klart jeg kan lage en liste over gøyale 10 ting man kan finne på sammen med familien:
  • Dra på båltur i skogen/ved sjøen/på fjellet. Ta på klær etter vær, fyll termosen med varm drikke og dra ut og tenn opp bål. Nå om vinteren kan man fyre opp nesten over alt så lenge det er trygt. Man kan grille pølser, frukt og grønnsaker på spyd, lage pinnebrød og marshmallows til kakaoen eller pakke inn ostesmørbrød og bananer med sjokolade i aluminiumfolie. Vet også at det finnes egne vaffeljern til å ha over bål. Arranger akekonkurranse, lag snømann, kjør flaskebob, gå skiskyting med snøballkasting på en blink, eller hvis fjorden er isfri: prøv fiskelykken. Om sommeren: bruk masse tid på stranda og i, på og ved sjøen!
  • Lag popcorn, skru av mest mulig lys og ha hjemmekino med en film alle kan se. Jeg har laget meg en egen liste på Netflix; den inneholder blant annet Dennis, Legofilmen, Dragetreneren og en del jeg ikke kommer på tittelen på akkurat nå
  • Å være turist i egen by/nabobyen er koselig. Reis kollektivt, rusle i gatene, lek på nye lekeplasser, gå på museum, spis boller på kafé og bruk så mye tid at det føles som en miniferie
  • Dra i gang et fellesprosjekt hjemme: alle hjelper til med å vaske stua, lage en bedre middag, rake løv og rydde i hagen, eller sortere leker man vil legge bort eller. Sett på musikk til arbeidet, og når man er ferdig, deler man en belønning i form av en skål godteri, et fruktfat, en runde yatzy eller en felles kosestund på sofaen (eller i dobbeltsenga hvis sofaen ikke er stor nok)
  • Lek sammen. Samarbeid om å bygge en detaljert legoby, den beste briobanen, lage en skikkelig bra snøborg, et demningssytem i bekken, lag trolldeig, ha vannkrig (ute. Om sommeren) eller kle dere ut
  • Inviter noen med barn på samme alder på pizza og spillkveld
  • Ta en helgetur i fjellet og bruk DNT-hyttene. På tur er man automatisk mer sammen
  • Bruk vinterettermiddagene til å gjøre noe sammen: gå på ski i lysløypa, ta en tur på biblioteket, gå i svømmehallen eller bli med barna ut og ake eller gå på skøyter. 
  • Finn en bok som passer for alle, og ha høytlesning. Når vi er på seilferie leser jeg høyt for både mann og barn, og alle synes det er en veldig koselig og samlende aktivitet
  • Hvis man har større barn kan man kanskje samle alle ved å spise middag på restaurant, ta en tur på konsert eller kino, trene sammen eller invitere med barnas venner når man skal noe, slik at det er mer fristende å være med
Gullgutten i fullt firsprang over Steilene

I tillegg har vår familie en del ting som har blitt mer eller mindre faste tradisjoner nå: vi drar en tur til Strømstad og til Hovedøya i påsken, og barna vil alltid innom Steilene og Oscarsborg når vi er på seilferie. Vi feirer morsdag og farsdag med oppmerksomheter på senga, og vi finner på noe gøy om ettermiddagen på siste skoledag før feriene. Vi drar i slalombakken om vinteren, og vi pleier å dra på båltur og lage pinnebrød sent om høsten.  På lørdager spiser vi alltid hjemmelaget pizza og vi har dessert hver søndag. 

Hjemme hos oss er mannen veldig flink til å finne på ting sammen med barna, og jeg tenker at i år vil jeg også være mer med. Men noen ganger ... ja, da må jeg bare bli værende hjemme med boka mi ...

Gulljenta i aksjon på Aksla i Ålesund

Ingen kommentarer: