søndag 17. januar 2016

76 bøker jeg leste i 2015

Jane Austen og afternoon tea i en utgammel tesalong ved Kew Gardens, London

I 2015 leste jeg hele 80 bøker, men et par av de er utelatt på lista fordi det var bøker jeg utelukkende leste for barnas skyld, og som jeg ikke hadde valgt å lese på egenhånd. Likevel teller lista under 76 titler, og jeg likte omtrent alle. Noen var litt tunge å kverne seg gjennom, mens andre gjerne skulle ha vært minst dobbelt så lange. Listen under er sortert etter rekkefølgen jeg leste de i; året startet med Mystic River og endte med A Christmas memory. I mellom har det vært både latter og tårer, krig og kjærlighet, nåtid, fortid og fremtid, virkeligheten under andre verdenskrig på den ene siden og de skiftende årstidene i Mummidalen på den andre, brennende sol i Afrika og snøstorm i Rocky Mountains, hjemmekoselig hos Little women og grusomt i Dantes Inferno. Leseåret 2015 ga meg så utrolig mange fine stunder, både i sofaen, på kafé, ombord i seilbåt, ved vannet, på senga, i hengekøya og alle de andre stedene jeg drasser med meg bøker. Her er bøkene jeg leste i 2015:
  1. Mystic River - Dennis Lehane
  2. Overtalelse - Jane Austen
  3. Vente på fuglen - Frode Grytten
  4. Winter journal - Paul Auster
  5. Love Story - Eric Segal
  6. Stoner - John Williams
  7. Et rom med utsikt - E. M. Forster
  8. The Raven - Edgar Allan Poe
  9. Is-slottet - Tarjei Vesaas
  10. Elskeren - Marguerite Duras
  11. Vanære - J. M. Coetzee
  12. The lady of the Camellias - Alexandre Dumas Fils
  13. Siddhartha - Hermann Hesse
  14. Trollvinter - Tove Jansson
  15. The sound and the fury - William Faulkner
  16. Gater i mørke - Patrick Modiano
  17. Fedre og sønner - Ivan Turgenjev
  18. The novel cure - Ella Berthoud
  19. The torrents of spring - Ernest Hemingway
  20. Breakfast at Tiffanys - Truman Capote
  21. Mrs Dalloway - Virginia Woold
  22. Rom ved havet, rom i byen - Frode Grytten
  23. Inferno - Dante
  24. The tell-tale heart - Edgar Allan Poe
  25. Vår mann i Havana - Graham Greene
  26. Forvandlingen - Franz Kafka
  27. 11.22.63 - Stephen King
  28. En beretning om blindhet - José Saramago
  29. Jenny - Sigrid Undset
  30. Skjels år og alder - Jean-Paul Sartre
  31. Før jeg brenner ned - Gaute Heivoll
  32. Alle tiders torsdag - John Steinbeck
  33. Hässelby - Johan Harstad
  34. Moby Dick - Herman Melville
  35. Skråninga - Carl Frode Tiller
  36. Pride and Prejudice - Jane Austen
  37. Ivan Iljitsj's død - Lev Tolstoj
  38. En gal manns dagbok - Lu Xun
  39. Brev til ein ung diktar - Rainer Maria Rilke
  40. En midsommersnattsdrøm - William Shakespeare
  41. Atonement - Ian McEwan
  42. Døden i Venedig - Thomas Mann
  43. Oryx and Crake - Margaret Atwood
  44. Pappaen og havet - Tove Jansson
  45. Line - Axel Jensen
  46. Brødrene Løvehjerte - Astrid Lindgren
  47. Fahrenheit 451 - Ray Bradbury
  48. So long, Marianne - Kari Hesthammar
  49. Wonderboy - Henrik Langeland
  50. American psycho - Bret Easton Ellis
  51. Søndag ettermiddag - Bjørg Vik
  52. En by som Alice - Neville Shute
  53. The lovely bones - Alice Sebold
  54. Hamlet - William Shakespeare
  55. Invisible - Paul Auster
  56. Catch-22 - Joseph Heller
  57. Sult - Knut Hamsun
  58. Snart er det høst - Bjørg Vik
  59. Jeg er pilegrim - Terry Hayes
  60. Far Gotiot - Honoré de Balzac
  61. The heart of the matter - Graham Greene
  62. Peer Gynt - Henrik Ibsen
  63. African Stories - Doris Lessing
  64. The shining - Stephen King
  65. The black book - Orhan Pamuk
  66. Harry Potter og de vises stein - J. K. Rowling
  67. Krigen har intet kvinnelig ansikt - Svetlana Aleksijevitsj
  68. Tender is the night - F. Scott Fitzgerald
  69. The color purple - Alice Walker
  70. Little women - Louisa May Alcott
  71. Arild Asnes - Dag Solstad
  72. Sent i november - Tove Jansson
  73. On Chesil Beach - Ian McEwan
  74. Sense and Sensibility - Jane Austen
  75. Bare et lite sammenbrudd - Ebba Haslund
  76. A Christmas memory - Truman Capote
Alle lesebildene mine på Instagam er forresten merket med emneknaggen #anaruhreads 

4 kommentarer:

Liv sa...

For en fantastisk liste! Høyt og lavt, lett og tungt. Mange av mine favoritter er med! Dette får bli min første kommentar på bloggen din, som jeg kikker innom innimellom. Er i en livsfase der det er komplett umulig å ha et lesende liv (får til én tynn flis i halvåret), selv om jeg ser på meg selv om et lesende menneske. Da er det godt å se slike lister, sånn at jeg kan drømme om alle lesestundene jeg får tid til når knøttene bare blir liiiittt større!

Anaruh sa...

Hei Liv! Takk for hyggelig kommentar!
Jeg skjønner godt hva du mener; noen ganger har man andre ting å gjøre enn å lese. Men så lenge lysten og gleden er der, kommer tiden tilbake. Nå er mine to seks og åtte, og de begynner å forme sin egen fritid uten oss voksne. Det merkes godt på leseaktiviteten min.

Jeg ble litt nysgjerrig - hvilke bøker på denne lista er blant dine favoritter?

Liv sa...

Huff - jeg er visst ikke noe flinkere til å lese blogg... Tusen takk for svar, da har jeg nok et sannhetsvitne på at det finnes litt fritid et sted langt der framme :-) Jeg har et sterkt forhold til Sult og Jenny, og selvsagt Pride and predjudice. Atonement også! Og En by som Alice fant jeg i bokhylla hjemme da jeg var liten, den leste jeg om og om igjen. Kanskje på tide å gjøre det igjen?

Anaruh sa...

Hei igjen!
Man kan jo ikke rekke over alt; men ja - med større barn rekker man mer. Jeg håper mine to blir glade i å lese også, slik at vi kan ha kollektive lesestunder, der alle bare sitter med nesa i hver sin bok :)

Jenny, Sult og Ben by som Alice var blant mine favoritter i fjor også. Elsket sistnevnte! Og Atonement - så fin!