søndag 17. januar 2016

Mine 10 favoritter blant bøkene jeg leste i 2015


Da jeg satte meg ned for å blogg i dag, hadde jeg en plan om å lage liste over alle bøkene jeg leste i fjor, samt denne som kommer nå. Og jammen hadde jeg ikke fått en kommentar fra bloggleser Lone, som lurte på om jeg kunne lage liste over mine favoritter blant bøkene jeg leste i året som gikk!

Etter lang betenkningstid har jeg kommet fram til at følgende 10 bøker er mine favoritter fra 2015:
  1. Winter journal - Paul Auster
  2. En by som Alice - Neville Shute
  3. Is-slottet - Tarjei Vesaas
  4. Jenny - Sigrid Undset
  5. The sound and the fury - William Faulkner
  6. Vår mann i Havana - Graham Greene
  7. Sult - Knut Hamsun
  8. Søndag ettermiddag - Bjørg Vik
  9. Krigen har intet kvinnelig ansikt - Svetlana Aleksijevitsj
  10. Bare et lite sammenbrudd - Ebba Haslund
Listen er sånn delvis rangert; jeg tror jeg har kommet fram til at Winter Journal og En by som Alice er de to jeg likte best. Men samtidig var jeg veldig positivt overrasket over nobelprisvinneren, og ettersom jeg hadde et noe ambivalent forhold til både Hamsun og Vesaas fra ungdomsårene, ble jeg veldig glad da disse to falt så godt i smak.

Dessuten synes jeg det er på sin plass å presisere at bøkene over kanskje ikke er de 10 litterært beste bøkene jeg leste i 2015, men at den samlede opplevelsen ved de, og dels også den positive overraskelsen de bød på, gjorde at de havnet på topp. Hvilken bok var din favoritt i 2015?

3 kommentarer:

Astrid sa...

Husker at jeg likte En by som Alice veldig godt da jeg leste den for mange år siden, kanskje på tide å lese den igjen. På min favorittliste for året som gikk, så må det være Drep ikke en sangfugl, Innsirkling 1 av Carl Frode Tiller, Mi briljante venninne av Elena Ferrante og Alle utlendinger har lukka gardiner av Maria Navarro Skaranger. Har på langt nær lest så mange bøker som deg i 2015, men har et forsiktig mål i 2016 om å lese minst 50 bøker da.

nadja sa...

Jeg leser nr.9 nå og synes den er rå og tung,hard liksom,men fantastisk bra. I fjor likte jeg godt rettsstridig forføyning, og jeg hadde en fantastisk gjensyn med idioten.

Anaruh sa...

Aatrid: 50 bøker er jo også et veldig høyt mål; det er nesten en bok i uka! Jeg rekker å lese mye fordi jeg prioriterer det svært høyt; jeg ser aldre på tv lenger (ser av og til litt serier på Netflix/dvd/nett-tv), jeg hører lydbok mens jeg trener, gjør husarbeid og kjører til jobb, og jeg bruker mye av fritiden min på bøker i stedet for andre hobbyer. Burde helt sikkert trent mer og vært litt mer sosial, men jeg trives nå med ting slik de er ;)

Nadja: jeg leser Idioten nå! Synes den er veldig bra, men gleder meg litt til å bli ferdig også. Begynte på den tidlig i desember ...