torsdag 25. februar 2016

10 gjøremål på vårrengjøringslista

Senvinter = vårrengjøring. Det er så ekstra deilig når huset er ryddig og nyvasket

God formiddag! I dag jobber jeg hjemmefra; mann og barn har gått på ski, og jeg nyter stillhet og solskinn gjennom et særdeles skittent vindu. Det får meg til å tenke på at det straks er tid for å sette i gang med vårrengjøringen. Her er 10 ting jeg har planer om å få gjort i løpet av de neste ukene:

¤ vaske inni skjenken i stua - check
¤ vaske inni alle kjøkkenskap og -skuffer
¤ rydde og vaske barnerommene skikkelig - 1 av 2 er tatt
¤ rydde i klesskapet mitt
¤ vaske sofatrekk - check
¤ vaske soveromsgardinene. Stuegardinene ble vasket på mandag
¤ avise en fryseboks
¤ rense vannlåsen på badet, og ha Plumbo i alle avløp - check
¤ vaske vinduer. Dette ble gjort for bare noen uker siden, men som nevnt trengs en ny runde
¤ gi bort overskuddsting til Fretex og loppis. Barna vokser stadig, og jeg har noen bøker å gi bort

Utover dette kommer jo all den vanlige ryddingen og vaskingen i tillegg. Etterhvert må vi også bytte fra vinter til sommergarderober, og dermed ta en ryddeomgang både i kjelleren og på hemsen. Ellers er mye allerede gjort. Bokhyllene fikk seg en skikkelig omgang i romjula, da jeg omorganiserte fra fargesortering til alfabetisk etter forfatter, gangen blir vanligvis tatt når våren er over, bad, kjøkken og stue tas jevnlig, og vårt soverom er såpass lettstelt at det ikke krever et eget punkt. Dog skal jeg vaske alle dyner og puter til sommeren, når utetørken er på topp.

Ellers får vi jo båten vår etterhvert som fjordisen forsvinner, og da kommer kommer vi nok til å bruke mye av fritiden vår der. Greit med alt som er gjort innen den tid. Og neste vår: båtpuss!

3 kommentarer:

Astrid sa...

Ja, det er på tide med den lista ja. Her i heimen er det for tiden godt nok å bare gjøre rent og vaske tøy. Vi er også i en situasjon hvor vi rett og slett lurer på å skrinlegge utbyggingsplaner, og heller selge og kjøpe nytt og større. Så da får jeg heller glede meg til ny vår og nye prosjekter neste år, og heller prøve å ha hodet over vannet med hus, familie, jobb og deltidsstudier. Liker så godt å stikke innom å få med meg listene dine med jevne mellomrom, veldig mye inspirasjon.

Anonym sa...

Inspirerende! Jeg var hjemme på onsdag (fridag!), mens sola skinte inn gjennom vintermøkkete vinduer. Ble helt sjokkert over hvor STØVETE det er overalt! Ble ganske nådeløst gjort oppmerksom på at her trengs det noen runder med støvtørking.
Men for all del - det er bare herlig at dagene blir lengre, for jeg merker at sol og dagslys gir energi. :-)
God helg!
E

Anaruh sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer Astrid og E!