tirsdag 8. mars 2016

10 påsketradisjoner hjemme hos oss


Påsken er kanskje min favoritthøytid. Jul og advent er superkoselig, men påsken er litt friere til å komme opp med sine egne tradisjoner. Det er færre forventninger utenfra (besøk, bakst, pynt, hva man skal spise, hva man bare mååå kjøpe osv), og det passer meg fint. Under følger listen over 10 "hjemmelagde" påsketradisjoner som vi har satt sammen de siste 10-12 årene:

Påskete i gul påskekopp er alltid med
  • Påsken begynner med årets første pinne-is mens jeg venter på buss eller tog hjem fra jobb siste dagen før ferien. Hvis påsken er svært sen, kan det hende jeg har jukset litt og begynt en uke eller to i forveien. Men is på vei hjem til ferie blir det uansett
  • Vi prøver også å plante karse litt i forveien, slik at den begynner å bli grønn til palmehelga. Da barna gikk i barnehagen kom de som regel hjem med hvert sitt pyntede pappkrus med små spirer i, masse gul filt og litt skjeve rosa fjær 
  • Vi pleier alltid å ta en dagstur til Strømstad, med en stopp på Nordbysenteret på vei hjem for å leke i jungellandet (barna) og for å kjøpe te (meg)
  • Skjærtorsdagkveld spiser mannen og jeg nachos sammen. Et slags "siste måltid"
  • På langfredag drar jeg alene på pasjonsgudstjeneste i Høvik krike. Det føles mye mer som et teaterstykke enn en gudstjeneste, og musikken og korsangen av Bærum Bachkor er bare nydelig. Jeg gråter hver eneste gang
Påskefrokost. Med rosa egg til
  • Én tradisjon har jeg med fra min barndomsvenninne. Hun er fra Nederland, og hjemme hos henne pleide de å ha stroopwafels i påsken. Den gangen var det gjestene som hadde de med fra Amsterdam, men jeg har heldigvis sett de i butikkene her hjemme også
  • Litt avhengig av vær og føre, pleier vi å dra til Hovedøya sammen med svigerforeldrene mine. I fjor ble det ikke, men i år håper jeg at snøen har gått. Svigermor pleier å gjøre i stand påskeegg til "oss barna", og så gjemmer hun eggene, og vi går på jakt. Gøy å ikke alltid måtte være den voksne som er ansvarlig for å organisere, men heller få leke litt av og til
  • Hjemme må vi alltid ha noen pakker Freias fylte påskeegg - alle fire er helt tussete etter de. Husker at mannen dro Trondheim rundt for å få tak i slike den påsken jeg var gravid med gullgutten. Etter det har jeg alltid kjøpt minst to pakker i det de kommer i butikkene, i frykt for at de skal gå tomme igjen
  • 1. påskedag koker vi frokostegg med litt farge i vannet. Erfaringsmessig blir resultatet best hvis man bruker sånne geleeaktige farger, og ikke bare konditordråper. Men fargede egg er tøft! I tillegg dekker vi bordet med fint servise, baker rundstykker, har masse godt pålegg og drikker friskpresset appelsinjus og masse, masse svart te
  • fra mannens familie kommer oppskriften på Påskens sjokoladekake. Den er full av dronningsjokolade, følte, smør, sukker og alt som er godt. Tar evigheter å lage, men er veldig verd det. I år har jeg også lyst til å bake Marens sitronkjeks, for de var sååå gode!
Som regel er vi hjemme i påsken, mest fordi jeg føler meg litt ferdig med fjell og vinter på denne tiden av året. Kan hende vi tar en dagstur til fjells, eller noen turer i marka, men det er så veldig deilig å kjenne våren i påskeferien. Hvis påsken er sen, har det jo ofte kommet både hestehov, blåveis og hvitveis i marka, og gjerne krokus og en antydning til påskeliljer i hagen. jeg gleder meg!

Dette var de grove trekkene i våre tradisjoner - hva er deres påsketradisjoner?

Hovedøya er så fin når det er vår. Tør ikke håpe på grønne trær i år, men kanskje snøen har gått?

6 kommentarer:

Kristine sa...

Så mye koselig! Nå fikk jeg skikkelig lyst på karse òg – karse på hvitosten = vår! Hos oss har vi ikke så mange påsketradisjoner, bortsett fra påskeeggjakt i påskehelga. :)

Anaruh sa...

Ja! Plant karse - det er både vakkert og godt!
Påskeeggjakt er jo et must, og plutselig ser jeg at jeg helt glemte å føre på at jeg også pleier å lese påskekrim. Ikke det mest bloddryppende kanskje, heller mer klassisk, som Agatha Christie og sånt. I år tror jeg det blir Raymond Chandlers The big sleep.

Han en fin uke, Kristine!

Dina sa...

Så koselige tradisjoner.
Vi pleier faktisk også ta en liten Sverigetur! Kjøpe vin og godis:)
Ellers pleier jeg å lage lammemiddag og invitere svoger og svigerinne!
Pleier også ofte å løpe ute i påsken. Ellers har vi ikke så mange tradisjoner og jeg ELSKER påsken. Lyst til å få i gang et årlig påskeverksted, men får se:)

namnam sa...

Enig at påsken er en herlig høytid da man kan ha det litt friere. Dessuten er det jo mange flere timer med dagslys så trangen til å gå i hi er mindre påtrengende enn f.eks. i jula. I vår familie er den viktigste påsketradisjonen å grave en svær sittegrop i snøen ute på plenen til mamma, stor nok til å romme hele storfamilien, nabofamilien og tilfeldig forbipasserende. Så fyrer vi opp bålpanna i midten og så sitter vi der hele påska og griller alt som kan træs på spidd, spiller gitar, leser, lager påskequiz og heier på ungene som har laget akebakke i skråninga.

Anonym sa...

Så fine tradisjoner! Liker å lese. Her er våre:
* Vi hører på pasjonene i dagene fram mot påske. Ofte på kveldstid, etter at barna er i seng. Mannen har kontroll og velger ut.
* Fjellpåske, hvert år. Et par av de fineste skiturene passer vi alltid på å få gått.
* Kyllinger, gule lys, høneskål med sjokoladeegg. Sånt finner vi fram med det samme hytta er gravd fram.
* Påskesaften følger et eget rituale: påskeskirenn (barna vinner alltid...), pølsegrilling ute (uansett vær), eggjakt. Litt egglikør til de voksne. På kvelden spiser vi påskelam og blir stappmette.
* Pappvin! Viktig feature.
* Altfor mye snop og godteri.
* Det er ofte perfekte forhold for snøhule i påska, så det pleier vi å lage. Så drikker vi toddy, tenner lys og spiser kjeks inni hula.
* Påskenøtter. Pleier å sanke dem inn med avisene og porsjonere utover påska.
* En god, tjukk bok! I år håper jeg jeg greier å komme meg gjennom Roberto Bolano, 2666.
* Utsetter avreise til seint mandag kveld, med sovende barn i bilen, musikk på anlegget, og kommer tilbake til et Oslo som er mer vårlig enn det vi forlot. Og da er jeg liksom ordentlig ferdig med vinteren, jeg også.
God påske! Takk for inspirasjonen!

Guro sa...

Helt enig med deg - påsken går julen en høy gang! :) Mindre forventninger, mindre mat og (for min del) mer aktivitet. For meg betyr påske fjell, hytte og ski - og så er våren plutselig i full gang når man kommer tilbake til lavlandet.