søndag 10. april 2016

10 linjer om hagen - uke 14

Morgenidyll så det holder!

For en nydelig dag i hagen! Jeg har vært ute fra morgen til kveld, bare avbrutt av små pauser med matlaging. Først klippet jeg en berberishekk, deretter luket jeg i bedene, dagens middag ble servert fra grillen til spisebordet på terrassen, og til slutt lå jeg en lang stund og leste i hengekøya. Nå er kroppen greit stiv og støl etter mange timer med rumpa i været, så det kjennes godt å synke ned på en god stol og lage hagedagbok for denne uken som har gått. Her er status i hagen for uke 14:

# terrassekassen er vasket og skrubbet og klar for maling
# alle bedene er raket for løv, luket og jorden er luftet. Klart til planting av stemor, i alle fall
# to sesongstarter denne uken: hengekøyesesongen startet på onsdag, frokostplassen ble innviet i dag
# peoner og hosta har kommet over jorden i helgen, og narcissens jobber seg stadig oppover
# scilla og snøklokkene blomstrer, mens krokusen er ferdig for i år
# berberis og mispel er klippet, og jeg gikk over Princess Alexandra of Kent og fjernet litt dødt i dag
# plenen begynner å bli grønn enkelte områder
# stjerneskjerm, marikåpe, kattost, geranium, rabarbra, gressløk og sitronmelisse har begynt å spire
# hvitveisen har kommet opp under morelltrærne, og perleblomstene har fått knopper
# planer for uke 15: male terrassekasse, strø ut mer blodmel og kjøpe inn jord til potter og krukker

Ingen kommentarer: