søndag 24. april 2016

10 linjer om hagen - uke 16

Først og fremst: denne uken har jeg vært glad for at jeg ikke har rukket å plante ut noe særlig ennå! Det har vært frost om nettene, det har vært kraftige haglbyger, og nå i helgen har det snødd! En travel uke og kaldt vær har gjort sitt til lite tid i hagen. Men i går ettermiddag tok jeg meg en tur rundt i hagen for å sjekke status, og sånn her står det til i slutten av uke 16:

# peonen har flere skudd enn noen gang før - hurra!
# magnoliaknoppene vokser stadig, og jeg er veldig spent på om det kommer blomster eller bare løv
# plenen er full av russeblåstjerne og gullstjerne, mens snøklokkene er over for i år
# påskeliljer og perleblomst blomstrer nå
# skuddene på epletreet har begynt å åpne seg, og det ligger an til en vakker blomstring i år
# alle rosebuskene er nå klippet det de skal, og alle har fått fine skudd
# rabarbraen ble erklært død for godt i går. Ny må skaffes
# hvitveisen blomstrer under morelltrærne, og gullkorgen har satt knopper
# gresset har blitt grønt og fint, og det kan ligge an til årets første klipp neste helg
# planer for kommende uke: grunne og male terrassekassen, gjødsle hvis det blir regn

I dag har jeg vært i Botanisk hage i Oslo, og til ære for farmor, som hadde blitt 92 år i dag, og som var dronningen av steinbed, bruker jeg dermed dette bildet som illustrasjon til innlegget i dag. Kanskje jeg får laget meg steinbed en gang i fremtiden også?

Farmor hadde nok likt å gå tur i Botanisk hage

2 kommentarer:

Ragnhild sa...

Det høres ut som om hagen din er full av farger og liv allerede - dette er en fantastisk tid på året! Jeg angrer like mye hvert år på at jeg ikke har plantet vårblomstrende løk etc. om høsten, så her er hagen ennå ganske kjedelig og fargeløs. Gleder meg til vi får litt varme sånn at det blir grønnere, i det minste :)

Anaruh sa...

Ragnhild: De løkene jeg har, er rester etter vårens inneplanter (perleblomster og diverse narcisser). Pleier å plante disse ut i løpet av sommeren når jeg har tid og lyst. Ser ikke ut til å være et must å plante de akkurat om høsten (da har jeg ofte andre ting å gjøre).

Og forøvrig: foreløpig er hagen mest mosegrønn, altså. Det er mye mer plen enn blomsterbed, men det er fordi vi buker hagen som lekeplass/fotballbane/pikinikområde osv. Når barna blir litt større, skal jeg plante enda mer :D