fredag 15. april 2016

10 mer eller mindre gratis luksusvarer

Jeg har en av de grå dagene i dag; i Gilmore Girls kaller de det ennui. På slike dager synes jeg det kan være godt å gå ut og kjøpe seg litt lykke, enten det er en blomsterbukett, en ny neglelakk eller noe annet smått fra en av ønskelistene mine.

Men med ca 6 kroner på konto og fem dager til lønningsdag, er det ikke mye luksus en kan unne seg. I alle fall ikke av den enkle sorten; de man bare kan gå inn i en butikk og kjøpe. Men helgen min skal bli fin likevel den; for selv om brukskontoen er tom, er ikke de andre «kontoene» mine det. Her er 10 forslag til gratis moro – forutsatt at man har investert litt ved tidligere anledninger:
  • mesteraften i Operaen. Billetten ble kjøpt og betalt for snart et år siden, og kan betraktes som gratis på nåværende tidspunkt. Te til pausen må dog medbringes 
  • det blir ingen fredagsbukett fra butikken denne uken, men heldigvis blomstrer det godt både i hagen og i skogen. Tenker jeg drar ut på "jakt" i ettermiddag
  • bøker fra eget bibliotek, film på Netflix og på Canaldigitalboksen og dvder fra folkebiblioteket
  • ingen kaffe eller croissanter frå kafé, men eg har ingredienser til å bake, og lager jo den beste kaffien i egen Bialettikanne
  • i stedet for en tur i svømmehallen, lurer jeg på om jeg skal prøve meg på årets første fjordbad i helgen, hvis været blir varmt og fint. Hvis ikke kan jeg ta badstue hos Elixia (som jeg betaler dyyyyrt for, og bruker lite. Skal si opp medlemsskapet så snart jeg kan og vips - 600 kr ekstra i måneden jeg kan bruke på noe annet gøy)
  • jeg lengter etter en dag på spa, men det er dyrt. Heldigvis har jeg masse produkter hjemme, og en mann som er god til å massere
  • noen er heldige og møter våren i Paris. Jeg håper våren vil møte meg i Sandvika etter jobb i dag #kirsebærblomstring. En Oslotur er heller ikke å forakte; Frogner, Botanisk hage, parkene ...
  • I stedet for ny neglelak: Essie ballet slippers, en favoritt både hos meg og Queen Elizabeth 
  • noen jeg kjenner dro på teshopping i går. Det har jeg også lyst til, men … you know. Heldige meg som fikk ny te fra jobbreisende mann i går, da. Den smaker av sommer og båtliv
  • og til slutt: grunnen til at kontoen er tom er at jeg har fylt opp lagrene mine med konfekt, god te og kaffe, fredagsdrinker og ikke minst digge hagemøbler tidligere i vår. Nå må jeg finne roen til å nyte dette, i stedet for å dra ut på jakt etter nye skatter
Sånn – da har jeg planene klare.
Og nå skal jeg jobbe og sørge for litt påfyll til den slunkne konto – god fredag godtfolk!

Gratis kunst har jeg også!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Flott liste, og mange gode forslag for en slunken konto. Likte ekstra godt å se at også jeg bruker samme neglelakk som The Queen :) Har et skjørt med et litt gammelmodig stoff som mine venner kaller "dronningmoren-skjørtet" Og nå matcher jeg datteren hennes på 90 også! Er ikke farlig å runde 50 nå, når jeg har så unge og friske forbilder...

Riktig god helg!

Vh
Astrid

Anaruh sa...

Dress like a queen, Astrid :D
God helg til deg også!