mandag 18. april 2016

10 ting på dagens "Got Done" liste

Jeg opplever en ekstrem mangel på motivasjon på jobben for tiden. Jeg vet ikke helt hvorfor (det er kanskje det verste), men tror kanskje det har å gjøre med at det er veldig lite å glede seg over og å glede seg til. Det er nedskjæringer hele tiden, stemningen er ganske grå, og det er lite rom for sosial omgang.

I dag nådde jeg en grense hvor jeg fant ut at jeg må ta grep, og at jeg må gjøre det nå. Jeg googlet "how  to find motivation for work", og med over 270 millioner treff, er jeg visst ikke den eneste som trenger litt pepp! Flere av tipsene gikk ut på å "bare gjøre det" (jo takk for tipset, du), andre på å finne på hyggelige ting på fritiden (det er jeg jo ganske god på, så jeg kan ikke se det er så mye å hente her). Men ett tips stakk seg ut i mengden for en listeblogger som meg:
At the end of each day or week, make a “Got Done” list (the opposite of to the to-do list!), where you outline all of the tasks you've completed. For extra motivation, keep it somewhere you can see.
Og ja! Det skal jeg jammen gjøre! I stedet for å tygge på to-do-listene mine, og ha dårlig samvittighet over alt jeg ikke får gjort, skal jeg la meg motivere av det jeg faktisk gjør, og ikke minst: motivasjonen det er å kunne klare å fylle en liste med 10 punkter. Her er dagens got done-liste
  1. flyttet en workshop jeg skulle hatt forrige uke, men måtte droppe pga sykt barn
  2. oppdatert en presentasjon med prosjektavgjørelser som er tatt
  3. hjulpet en kollega til å finne fra til noen presentasjoner han trengte
  4. oppdatert status på en arbeidsliste
  5. bedt sjefen min om å kalle meg inn til den årlige medarbeidersamtalen
  6. deltatt i ukemøte
  7. svart på alle mailene jeg hadde utestående å svare på
  8. purret opp respons på en mail jeg sendte ut forrige uke 
  9. oppdatert jobbkalenderen med opptattider
  10. gjort mitt beste for å få publisert kvartalsresultater i dag (men det henger på noen andre)
Og til slutt lot jeg meg lure at et av de andre tipsene, nemlig Belønning *stort glis*

2 kommentarer:

Ida sa...

Vet du, det der var ikke så dumt! Kanskje jeg må lage en get done-liste selv. Det er så lett å fokusere for mye på det man må få gjort og det man planlegger å få gjort, at man glemmer litt å se hva man faktisk har fått gjort. Og da føler jeg ofte at det jeg gjør ikke er nok eller bra nok. Takk for tips!

Anaruh sa...

Bare hyggelig Ida. Lykke til med arbeidet :)