onsdag 20. april 2016

10 ting på hagehandlelista

Mmm, i dag har jeg en skikkelig god vårfølelse! Sola skinte sterkt og varmt inn på kjøkkenet mens jeg spiste frokost, og på vei til jobb var det grønt gress og grønne busker hele veien. Det rykker litt ekstra i de grønne fingrene mine, og så snart jeg får tid, skal jeg ta meg en hagehandlerunde. Her er handlelisten jeg opererer med for tiden (som mest dreier seg om å få ferdig den berømmelige terrassekassen):
  1. grunning til terrassekassen
  2. lecakuler  - 2 sekker
  3. blomsterjord - 5 sekker
  4. kukompostgjødsel - 1 sekk
  5. stauder: astilbe, tusenfryd, prydgress, hedehvitlyng, geranium
  6. sesongblomster: stemor, margeritter, lobelia, anemoner, pletter i luften
  7. til krukker og potter: hortensia, pelargonium, takløk
  8. parasoll med fot
  9. materialer til å snekre en blomsterkasse og en krakk eller noe slikt for å få potter opp i høyden
  10. Austinrosen Lady of Shalott
Blir glad helt inn i beinmargen av denne rosen! Bildet er lånt av David Austen

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Vil bare komme med et lite tips når det gjelder planting i krukker: http://www.aftenposten.no/bolig/Disse-strompene-far-det-til-a-blomstre-711378_1.snd
Kjempesmart å fylle lecakulene i gamle nylon-spømpebukser. Da blander de seg ikke med jorden, og kan lett gjenbrukes senere år.

Lykke til med hageplanene!

Skal ta meg en tur til mitt lokale hagesenter snart igjen. Masse fint! Men det er jo lurest å gjøre om du gjør: lage en plan for hva man skal kjøpe og hvor ting skal plantes før man drar å handler. Veldig lett å bli fristet!

E

Anaruh sa...

Så smart! Jeg har ikke hørt om strømpebuksetrikset før, men har bruk et stykke mesh/gas-tøy over. Men sikkert billigere å bruke strømpebukser som har raknet. Det "produserer" jeg jo hele tiden - haha!

Hvis jeg ikke har en plan, ender jeg opp med å kjøpe meg blakk på planter jeg egentlig ikke har noe sted å ha. Tør ikke regne på hvor mye penger jeg har brukt på planter som ikke har tålt varmen og den direkte sola på terrassen vår. Heldigvis lærer man litt underveis.

Lykke til med dine hageplaner også!

Den lille østlendingen sa...

Hei! For en artig blogg! :) Snublet inn her via kommentarfeltet hos SIRIVIL. :)

Anaruh sa...

Hei du lille østlending!
Så hyggelig å høre fra deg. Synes Sirivil har en veldig morsom blogg :)