fredag 13. mai 2016

10 langhelgsgleder

Sov til kvart på ti, lagde langsom fancyfrokost og spiste den uten å lese, uten radio, uten mobil eller pc

Fredag igjen; sånn helt plutselig. Jeg trenger å gire ned, nyte nuet og finne tid til alle de fine tingene som er her og nå:

¤ barna mine som vokser seg store foran øynene på meg
¤ mannen min, som jeg nesten ikke har tid til lenger
¤ det deilige sommerværet vi har hatt de siste ukene
¤ vårblomstringen. Og duften av syriner! Plukket årets første bukett i går
¤ tid i seilbåten
¤ 17. mai med familie
¤ tid til å nyte frokosten. Og de andre måltidene for den saks skyld
¤ tid til å lese bok. Vil så gjerne få fart på Jane Eyre, for den er så bra!
¤ den freshe brunfargen jeg har fått i ansiktet etter mange, mange timer ute
¤ mer søvn. Denne uken har jeg ofret søvn i hytt og pine. Må ta meg sammen
¤ tid til å puste med magen, til å bevege på kroppen og til å sette pris på alt som gjør meg godt

Jeg ønske alle bloggens lesere en riktig fin langhelg; nå pakker jeg sammen og drar på seiltur igjen. Med på ferden tar jeg med meg dette diktet av Axel Juel; det kan jo ikke sies bedre:

Deiligst av alle gleder
er gleden for slett ingenting,
ikke for noe du kan eller vil,
gleden for intet og gleden for alt,
gleden fordi du er til

2 kommentarer:

Astrid sa...

Det var fine ord på en fredagskveld etter en hektisk uke. God langhelg med seiling og familietid. Her må eksamenslesing prioriteres, men det skal bli tid til lange frokoster, litt koselesing, kos med gutta og en liten løpetur tenker jeg.

Anaruh sa...

Takk Astrid! Håper helgen din har vært fin også, og at du har fått tid til å lese både til eksamen og i bøker