torsdag 19. mai 2016

10 linjer om hagen - uke 20

Vanligvis pleier jeg å skrive hagedagbok på søndagskveldene, men i ettermiddag har jeg fått lagt inn en skikkelig god økt, så jeg tar det nå. Hagestatus for uke 20 er sånn her:

- moreller og plommer er så godt som avblomstret
- epletreet er godt i gang, mens syrinene så vidt har begynt å sprette
- i dag så jeg de første roseknoppene på New Dawn
- gulljenta og jeg flyttet en gullkorg, plantet noen margeritter og ruteliljeløker i bedet på forsiden
- jeg har luket og vannet alle bedene, mens mannen klipte gresset for andre gang i år. Way overdue!
- forglemmegei, engkarse og løvetann (...) blomstrer i plenen
- en syrin er flyttet for å "dekke" et hull mellom en annen syrin og rododendronen
- pr i dag har peonen 11 knopper - hurra!
- handleliste: rabarbra, pelargoner, hortensia til trappa og flere margeritter
- ting å gjøre: legge på mer jord i bedene, plante om tusenfryd, kantklippe, klippe bort visne løkvekster

De er så nydelig vakre, og dufter helt himmelsk! Og eplene er bare verdens beste!

Så er det bare å håpe på bra hagevær (i dag var perfekt; overskyet og bittelitt duskregn, men varmt nok til å gå i shorts og sandaler) til helgen. Jeg har lovet datter at hun skal få hjelpe til med litt planting og vanning i helgen, og hun gleder seg masse. Kanskje jeg får lokket henne til å luke litt etterhvert også?

Håper alle som er innom Listebloggen har en deilig kveld. Jeg skal straks logge av, og ta en lang dusj - er full av gress og rusk som føles som små insekter på kroppen, skvetter til og klør jevnt her. Etterpå blir det kanskje en hårkur og ansiktsmaske og avslapping med en kopp te og masse syriner i hele stua. God kveld!

Ingen kommentarer: