tirsdag 28. juni 2016

10 bøker på sommerens leseliste

I år har jeg lånt et lass med bøker på biblioteket, og nesten glemt at jeg har hundrevis av uleste bøker her hjemme. Jeg har plukket med meg titler og omslag som har virket spennende, jeg har reservert tykke, tynne, lydbøker, pocket og innbundne, jeg har valgt noe fra leselistene mine, og enda mer som ikke står i noen liste som helst. Jeg har valgt bøker på norsk, dansk, fransk og engelsk, og jeg har allerede leste flere som jeg trodde jeg ikke rakk før jeg tok ferie. Og siden flere av bøkene jeg har lest har inneholdt referanser til andre bøker, har stabelen vokst jevnt og trutt ettersom jeg har lagt til disse også.

Jeg skal lese barnebøker (for barna, så klart), romaner, noveller, en biografi er med, en blanding mellom fiksjon og fakta like så. Fantasy, romantikk /erotikk (men for all del ikke Calendar Girl, altså!), memoarer og poesi, reiseskildringer

Jeg skal lese på stranda, i seilbåten, på hytta, i hengekøya, på terrassen, ved sjøen, på fjellet (håper jeg), inne, ute, på senga, på sofaen, i skyggen under epletreet, i morgensola på trappa og og ellers alle andre steder hvor lesing er overhode mulig.

En rask - men alt annet enn komplett - sommerleseliste ser sånn her ut:
  1. Living History av Hilary Rodham Clinton - lest
  2. Hvis det er av Helle Helle - lest
  3. Lady Chatterley's lover av D. H. Lawrence - lest
  4. Kafka på stranden av Haruki Murakami - lest
  5. Sauda! Streik! av Tor Obrestad 
  6. Death in summer av William Trevor - lest
  7. Bryllup og sommer av Albert Camus - lest
  8. Lille mann, hva nå? av Hans Fallada - lest
  9. Mio, min Mio av Astrid Lindgren
  10. Boken om San Michele av Axel Munthe

Så får jeg se hva jeg rekker før ferien er over, før leveringsfristen går ut en gang i august og hva som fremdeles lokker etterhvert som tiden går. Kanskje noen av dere som leser bloggen har noen tips?

Sånn her så bunken ut den 17. juni. Siden den gang er noe lest, noe er lagt til i bunken, noe befinner seg i hjemmebiblioteket i kjellerstua, og noe må fremdeles hentes på biblioteket

4 kommentarer:

Lisa Dalby - Bokfiol sa...

Jeg liker Hvis det er kjempegodt! Og Mio <3 Lykke til med leselisten (og leselysten?) :)

namnam sa...

Jeg vet ikke om du er slik som meg som gjerne gjenleser bøker. Hver sommer leser jeg Syndere i sommersol av Sigurd Hoel og Vi på Saltkråkan av Astrid Lindgren. Uten disse blir det ikke riktig sommer. I år skal jeg også ta med meg Sommerboka av Tove Jansson på ferie. Kanskje den havner på lista over de faste sommerbøkene :)

Ida sa...

Spennende liste! Har bare lest Mio, min Mio og Kafka på stranden - likte begge! Kjenner godt til at lista blir lengre og lengre og lengre... Jeg har jo egentlig et leseprosjekt i sommer, men likevel har jeg klart å få med meg 6 bøker hjem fra biblioteket som ikke står på lista. Kunne sagt at de bare datt ned i fanget på meg eller ble påtvunget å ta de med hjem, men ja, er vel ingen som tror på det. MEN det gjør ikke så mye. Finnes ingen regler for hva, hvor og når man kan og ikke kan lese heldigvis. Jeg håper du får en fin lesesommer!

Anaruh sa...

Takk, håper dere får en fin lesesommer også!