onsdag 15. juni 2016

10 lydbøker der oppleser har tilført boken noe ekstra

Kjøpte Kristin Lavransdatter-trilogien i en stor murstein på Lillehammer for mange år siden; vanskelig å holde, umulig å ha i veska. Løsningen ble lydbok, og med Rut Tellefsen som oppleser, var det en super løsning!

Siri lurte om jeg kunne lage en liste over lydbøker jeg har hørt, hvor oppleseren tilførte boken noe ekstra. Og selvfølgelig kan jeg det! I følge min profil på Bokelskere.no har jeg hørt nesten 100 lydbøker; 9 av de på engelsk. I tillegg til disse har jeg begynt på et par til, men hvor oppleser har hatt en så forstyrrende effekt at jeg ikke har orket å høre den i det hele tatt.

Etter litt tenking og mimring, har jeg kommet fram til at følgende 10 lydbøker (ikke rangert) er mine favoritter, basert på kravet at oppleser skal ha tilført boken noe ekstra:

  1. Kristin Lavransdatter-trilogien av Sigrid Undset, lest av Rut Tellefsen
  2. Haiene av Jens Bjørneboe, lest av Dennis Storhøi
  3. Sult av Knut Hamsun, lest av Aksel Hennie
  4. Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll, lest av Even Rasmussen
  5. Fordeler og ulemper ved å være til av Vigdis Hjort, lest av Petronella Barker
  6. T. Singer av Dag Solstad, lest av Dag Solstad
  7. Snø vil falle over snø som har falt av Levi Henriksen, lest av Levi Henriksen
  8. The Brooklyn follies av Paul Auster, lest av Paul Auster
  9. Winter Journal av Paul Auster, lest av Paul Auster
  10. Prosessen av Franz Kafka, lest av Håkon Ramstad

Min erfaring er at bok og oppleser på matche. Petronella Barker leser Vigdis Hjort helt perfekt, men har også hørt henne lese Jane Austens Overtalelse, og det ble veldig masete. Som oftest er det ganske bra når forfatteren leser egne bøker, slik som Solstad, Henriksen og min evige favoritt Auster over gjør. Elsker å høre Paul Auster lese egne bøker! Egentlig burde også Kjell Askildsen som leser egne noveller også være på lista, når jeg tenker meg om ...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så enig med deg angående Petronella barker og Austens Overtalelse. Det må liksom stemme. Selv er jeg totalt forelsket i stemmen (og ikke minst dialekten) til Silje Breivik som blant annet leser en nyyydelig nynorsk i Elena Ferante sin Napolikvartett.

Mi brilljante venninne er første bind der. Hørte denne på lydbok og skulle lese de andre selv. Har nå hør ferdig tre bøker, den siste er ikke lest inn ennå, men jeg venter...

Skal forsøke meg på noen fra din liste også.

Vh
Astrid

Anaruh sa...

Hei Astrid! Jeg har ikke lest noe Ferrante, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller, men hvis jeg ombestemmer meg, skal jeg absolutt sjekke ut lydbokversjonen. Takk for tips!

Siri sa...

Tusen takk for inspirerende liste! Har faktisk bare hørt Winter Journal av disse. :-)

Jeg er alltid skeptisk når det er forfatteren selv som leser, først og fremst fordi jeg stort sett synes profesjonelle skuespiller klarer å framføre teksten på en bedre måte. Skulle for eksempel ønske at Cecilie Enger ikke hadde lest "Himmelstormeren" selv. På den andre siden synes jeg Erik Fosnes Hanssen kommer godt fra det når han leser sin egen "Falketårnet". Og ja, Paul Auster leser nydelig!

Hørte selv Anna Karenina, fantastisk lest av Birgitte Victoria Svendsen, tidligere i år. 23 timer gikk som en røyk! :-)