fredag 5. august 2016

10 boktips til helgen (NB: stor fare for stolthet og fordom)


Vet du ikke helt hva du skal lese til helgen, sier du? Hva med en bok med et intetsigende omslag med bilde av en forvirret kvinne i en eller annen åker, en tittel bestående av ord du kan resirkulere i det uendelige, blurber i snirklete font og en handling du umulig kan klare å skille fra de nitten andre bøkene av denne forfatteren?

Jeg har løsningen! Overskriften sier 10 bøker, men hvis man bare roterer litt på de ulike ordene, får man faktisk intet mindre enn 1000 "forskjellige" bøker! Så da burde vel helgen være reddet?

Her er 10 forslag til boktitler (som du kan bytte litt rundt på hvis du vil), og hvis du ikke finner akkurat disse kombinasjonene hos din lokale bokhandler - fortvil ikke, for du finner garantert noe som ligner nok til at du ikke klarer å skjønne hvor forskjellen ligger...

Stemorens myke  rytme
Kartets lengtende  hemmelighet
Mingvasens ensomme søster
Olivenlundens  evige lengsel
Valmuens sørgende rødme
Stormens stille blomst
Broens langsomme          sang
Herskapshusets      franske tårer
Fjellenes utålmodige røtter
Svalenes varme språk

Så er det bare å mikse litt: Stemorens stille røtter. Stormens ensomme rytme. Mingvasens sørgende rødme. Olivenlundens varme søster ... God helg :D

Disclamer: hvis noen føler seg mobbet og støtt over denne posten, så beklager jeg det. Jeg dømmer gjerne boka etter omslaget, men aldri leseren! Selv om jeg ikke liker denne typen bøker selv, liker jeg flust av folk som leser de. En av mine beste venninner elsker bøkene til Lucinda Rily, og mamma maser stadig om at jeg må lese Cecilia Samartin. De er bare ikke for meg. For enten må det være klassisk/nobelprisvinnende litteratur, eller så må det være Livets Lenker fra Cappelen Damm - haha

4 kommentarer:

Maren sa...

Åååååå jeg ler så jeg rister. I love you!

Sylvia sa...

Ler og ler, du er herlig!

Anonym sa...

Helt herlig! Og jeg kjenner meg så godt igjen i din beskrivelse av deg selv her.

Anaruh sa...

:| ja, altså ... jeg klarte bare ikke å la være ...