mandag 15. august 2016

10 forslag til skolematpakken

Et av augustmålene mine er å forberede skolestart ved å fylle fryseren med alternativer til brødskivematpakke. Spesielt han eldste er uendelig lei av brødskiver, og jeg kjenner at jeg er litt enig med ham. Matpakken skal være noe man gleder seg til, ikke en traurig greie med svett gulost. Derfor har jeg tenkt litt på hva vi ellers kan sende med barna, som fyller kravene til det å være sunt og næringsrikt, samtidig som det er litt mer spenstig

# hjemmelagde kjøttboller (karbonadedeig rullet til kuler, stekt i ovnen). Som tillegg til annen mat, altså
# fylte horn
# pizzasnurrer
# grove rundstykker eller frokostbrød
# pastasalat
# frokostblanding i en matboks og melk i en flaske, hvis barnet ikke har skolemelk
# middagsrester. Mine to er overraskende lite opptatt av at varmmat skal være varm ...
# bondeomelett av egg, poteter, skinkebiter, løk, paprika, ost og evt andre ingredienser man har
# grove vafler eller pannekaker
# "tapas" av kokte egg, morrpølse, gulrotstaver, maiskolber i passe biter og flatbrød

Jeg er stor fan av matbokser som har flere rom, og liker å fylle de resterende rommene med frukt eller grønnsaker i biter, et yoghurtbeger, nøtter, tørket frukt eller friske bær.

Minner forøvrig også om denne posten, hvor nevnte sønn allerede etter halvannen måned i første klasse var dødslei brødskiver, og la fram sine egne forslag til alternativer.

Arkivbilde fra en marsdag i 2012. Men fylte horn funker bra året rundt, altså :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Liker! Denne funker godt for voksne også!! :-)
Wibecke

Anaruh sa...

Absolutt Wibecke!