lørdag 13. august 2016

10 motiver folk liker å se på Instagram

Boller og bøker. Solnedgang og strikketøy. Kopp og kjærlighet. aller bildene er fra i sommer

Aller først: jeg har kun tatt utgangspunkt i mine egne bilder. Og jeg har bare noen få følgere. Aller mest liker folk å se bilder av Kardashianfamilien, tenåringsidoler, søte valper og manipulerte bilder av Putin og Trump. Jeg ler høyt av sistnevnte!

Men. Uansett. Etter egen feed å dømme liker folk å se følgende 10 motiver:
  1. Kaffe og kake. Gjelder også te og kjeks, saft og vafler, og kakao og bolle. Og en miks av disse
  2. Solnedganger og (uklare) bilder av fullmånen
  3. Utsikt til sjøen. Helst gjennom løvverk, syriner, sanddyner eller fra seilbåten
  4. Mummikopper
  5. Bøker jeg leser. Helst i kombinasjon med blomster eller noe av det som er nevnt i punkt 1
  6. Strikketøy. Selv om jeg har holdt på med det samme siden jul i fjor ...
  7. Bilder som symboliserer jubileum, bursdager, oppnådde resultater og lignende
  8. Hagebilder. Og bilder av blomsterbuketter fra hagen
  9. Fine steder, flotte bygninger, og bilder fra fine (antikvitets)butikker
  10. Bilder av sommerstemning: is, kald drikke, strandbilder, bilder av føtter som straks skal bade
Det slår meg at selv om jeg ikke har for vane å legge ut bilder av meg selv eller familien min, så er det stort sett ganske personlige bilder - eller mer korrekt: bilder som sier noe om min personlighet - som er de mest likte. Og det synes jeg er utrolig fint! Som sagt har jeg relativt få følgere, og jeg følger enda færre selv, men det er fordi jeg ønsker å føle et slags personlig forhold til de jeg interakterer med (hjelp - finnes det et bedre og mer vanlig ord jeg kan bruke her? Samhandler med?). Jeg liker å huske hvem som poster hva, hvem som liker å lese de samme bøkene som jeg, hvem som strikker fine gensere, hvem som kan ha tips om bra steder i Praha, hvem som får til å dyrke egne avokadotrær og hvem som inspirerer og motiverer meg til å ta en løpetur. 

Med andre ord liker jeg at Instagram - med sine millioner av brukere - er litt personlig, og velger hvem jeg skal følge (og noen ganger også hvem jeg skal blokkere, siden jeg har en åpen profil) ut i fra det. Jeg blar meg alltid gjennom alle nye bilder som har kommet siden sist jeg var innom, og jeg liker og kommenterer hos alle jeg følger når det passer seg sånn. Og best av alt: gjennom bloggen og Instagram har jeg fått noen av mine aller, aller beste venninner de siste årene! Jeg er så takknemlig!

Ingen kommentarer: