mandag 29. august 2016

10 nye boktitler i mitt hjemmebibliotek


Forrige uke var jeg en tur innom forlagenes store boksalg på Filmens hus i Oslo. At det ble med hjem akkurat 10 bøker er litt tilfeldig, men da passer det jo fint med en liste i bloggen:
  1. Clarice Lispector - Stjernens time
  2. Franz Kafka - fortellinger
  3. Brit Bildøen - Litterær salong
  4. Truman Capote - Andre stemmer, andre rom
  5. Helle Helle - Rødby-Puttgarden
  6. Astrid Sverresdotter - Det var DDR
  7. Frenando Pessoa - Uroens bok
  8. Hermann Hesse - Klingsors siste sommer
  9. Ivo Andrić Pasjaens elskerinne
  10. Ngũgĩ wa Thiong'o - Hvetekornet
I tillegg til forfattere jeg har både hørt om, lest og liker, plukket jeg med meg to ukjente; Andrić og Ngũgĩ. Førstnevnte fikk Nobels litteraturpris i 1961 (uten at jeg hadde fått med meg det, litt flaut), mens Ngũgĩ har vært nevnt som en kandidat flere ganger. Kanskje 2016 blir hans år? I så fall har jeg i alle fall sikret meg et eksemplar av Hvetekornet.

Men nå: en kopp te og Hillary Rodham Clintons memoarer i Living History. For jeg er rimelig sikker på (les: håper av hele mitt hjerte!) at hun blir USAs 45. president om noen måneder!

2 kommentarer:

Siri sa...

Da jeg bodde i Kenya i 2006, snakket "alle" (i Kenya...) om Ngũgĩ wa Thiong'o. Han ble for meg en døråpner inn til den østafrikanske litteraturen, som fortsatt er ganske liten (sammenlignet med f.eks. musikkscenen), men likevel up and coming. Jeg synes nok Ngũgĩ wa Thiong'o kan være ganske utfordrende å lese (fortellerstilen er uvant for meg), men nettopp derfor krysser jeg hvert år fingrene for at han får nobelprisen, for litteratur handler vel også mye om å utvide perspektivene....? :-)

Anaruh sa...

Nemlig Siri! Det jeg har lest fra Afrika til nå, er jeg stort sett skrevet av europeere som har oppholdt seg der i kolonimaktenes tid. Etter det du skriver her, håper jeg jo enda mer at han vinner. Alle har godt av å utvide horisonten sin litt :)