onsdag 21. september 2016

10 forslag til mentalt påfyll

I går ettermiddag gikk jeg en tur i skogen. der hadde en edderkopp samlet vanndråper i nettet sitt

Noen ganger trenger man ro og hvile. Andre ganger trenger man aktivt påfyll. Jeg er av den typen som ikke er født kreativ, og trenger derfor ganske mye kulturelt påfyll for å være i balanse. Mye får jeg dekket inn med lesing, pysslerier hjemme, jobbsamarbeid og gjennom blogger. Andre ganger trenger jeg å komme meg ut i litt nye omgivelser, og fylle på den mentale kontoen litt.
  1. Se Lotte Konow Lunds utstilling på Hennie Onstad Kunstsenter
  2. Repetere litt fra Ex. Phil-pensumet. Det er 16 år siden jeg tok faget, og det meste er nok glemt
  3. Gå tur et sted man ikke har vært før. Skogen, fjellet eller langs vannet er også fine steder
  4. Delta på forfattermøte; møt de norske kandidatene til Nordisk råds litteraturpris
  5. Prøve nye oppskrifter, gjerne påfristende vegetarmat
  6. Treffe venninner til te og bokprat
  7. Melde seg på alternativt filmhistoriekurs på Cinemateket
  8. Høre på The New Yorker: Fiction's podcast: forfattere leser og snakker om sin favorittnovelle
  9. Gå på konsert med KORK i Store Studio på Marienlyst
  10. Se Jakten på skjønnhet og helse - utstilling på Nasjonalbiblioteket
I tillegg vil reiser til andre steder ofte stå på min liste, men med en helg i Stockholm nå nettopp, og en planlagt Londontur om en måned, har jeg fått dekket dette for en (liten stund). Ellers er nyhets- og aktualitetsprogrammer på radio, kino, opera og teater, og jobbfaglige kurs og seminarer også gode kilder til mentalt påfyll. Litteraturhuset i Oslo har også mange spennende foredrag, men jeg har så langt ikke vært på noen av de. Må få gjort noe med det i løpet av vinteren, tror jeg.

Dagens kilde er forresten maling av flere bokhyller (gleder meg såååå til å få de på plass, og rydde i hjemmebiblioteket) mens jeg hører Cervantes på lydbok, og kanskje en film etter at barna er i seng.

Ingen kommentarer: