tirsdag 13. september 2016

10 ting å gjøre i Stockholm

Tidlig fredag morgen riser jeg til Stockholm med snabbtåget /1/

Stockholmsturen nærmer seg veldig, og jeg har så vidt begynt å notere ned ting jeg har lyst til å gjøre mens vi er der. Heldigvis har min venninne og jeg svært lik smak, både når det gjelder hva vi skal gjøre, steder vi vil besøke, hvor vi vil spise, når vi vil legge oss, og hvilke butikker som er verd å bruke tid på.

Denne turen blir vår tredje venninnetur (var i London i 2014, og i Nice og Monaco i fjor) sammen, og vi har drevet og sendt hverandre nedtellings snapper de to-tre siste ukene. Nå kan jeg nesten ikke vente med å komme avgårde, og har tjuvstartet helgen litt ved å innføre fika hver dag denne uken. I tillegg til masse fika, har jeg også lyst til å gjøre disse 10 tingene mens vi er på reise
  1. Drikke te på senga før vi står opp - en fast venninneturstradisjon
  2. Snuse på parfyme og duftlys hos Byredo
  3. Drikke kaffe på en benk i parken
  4. Se om & other stories har noe fint, som er verd å kjøpe
  5. Kjøpe saffranskola hos Pärlans konfektyr. Falt for denne i teadventskalenderen min i fjor jul
  6. Dra innom Sibyllans kaffe og tehandel, og sjekke ut signaturteen Sir Williams
  7. Besøke Stadsbiblioteket
  8. Spise sitrondesserten på Tutto Bello (takk for tipset, Maren!)
  9. Spasere i Gamla Stan
  10. Gå hyllelangs på The English bookshop og Söderbokhandeln
Min venninne har sikkert en tilsvarende liste (selv om mye sikkert er felles), men selv om vi har lister, har vi ingen faste planer utover middagsreservasjoner. Hvis noen har tips til fine ting å se, steder å fika, eller butikker som har fine skatter, blir jeg veldig glad for dette :D

3 kommentarer:

slikejenter sa...

Hvis dere er i nærheten av Slussen, eller tar en tur på fotografiska (anbefales), eller vil spasere rundt i et vakkert område kan jeg absolutt anbefale Hermans Vegetariska Restaurang & Trädgårdscafé. Særlig hvis det er fint vær :)

slikejenter sa...

...For Cornelig Vreeswijk-fans (som jeg) er det er pluss at Mosebacka ligger like ved :) Ha en fin tur!

Anonym sa...

Ta en tur innom Moderna Magnus (modernamagnus.com) i Gamla Stan! Hyggelig (bitte liten) brukt/antikkbutikk med mye originalt service fra 1900-tallet. Vi fikk komplettert vårt arvede MonAmie-service med både asjetter og fløtemugge :)

Solveig