mandag 10. oktober 2016

10 små mandagsgleder

"God morgen!" fra hjemmekontoret

Jeg har nesten akkurat stått opp og spist frokost. Det vil si; jeg var oppe i 7-tiden for å få barna avgårde til skolen, men da de var dratt gikk jeg tilbake til sengen. Natten har vært lang og søvnløs, og jeg måtte bare prioritere et par timer søvn nå på formiddagen.

Arbeidskapasiteten er på et skikkelig minimum, men jeg har nå i alle fall hjemmekontor, og har fått tråklet meg gjennom alle mailene som var kommet mens jeg var på ferie. Nå skal jeg se om det er noe som virkelig haster med å få svart på/ ordnet, men ellers tror jeg at jeg får gjøre litt andre ting her hjemme, og heller ta igjen den tapte arbeidstiden utover kveldene denne uka.

Men! Det jeg tenkte å skrive liste over, er liksom en slags medisin mot denne traurige mandagen. Midt oppi hodepine, røde øyne og stive skuldre dukker det stadig opp hyggelige lyspunkter. Her er 10 ting jeg har rukket å glede meg over så langt i dag:

¤ å vekke varme, myke, sovende barn. Skulle så mye heller lagt meg oppi sammen med dem!
¤ sterk assam med sukker i da jeg stod opp første gang
¤ barn som var skikkelig flinke til å stå opp og ta morgenstellet i stor grad på egenhånd
¤ mail om at jeg har fått tildelt firmahytte i vinterferien
¤ English breakfast da jeg stod opp for andre gang
¤ blomster i vasen ved min side
¤ Essies In the lobby fra fjorårets høstkolleksjon på neglene
¤ varme raggsokker og mammastrikket Fanakofte
¤ kun et telefonmøte klokka ett, og så kan jeg logge av
¤ høstfargene utenfor vinduet. Det blåser i naboens hengebjørk, og jeg lar meg nesten hypnotisere

Etterhvert kommer kanskje (sikkert) listen over ting å gjøre denne uken, men først må hjernen bare kobles inn. Det kan ta litt tid, kjenner jeg ...

2 kommentarer:

Astrid sa...

Virker som en helt grei måte å starte mandagen på. Her har det gått i sirup både for meg og elevene i dag, men litt godt å komme i gang også. Vi minnet hverandre på at det er 10 uker til neste ferie, og vi er i alle fall litt klare for en god arbeidsøkt fram mot jul. Og det er mange fine små hverdagsgleder å se fram til også. Ha en fin uke!

Anaruh sa...

Oooo, takk for påminnelsen - bare 10 uker til juleferie; det høres utrolig fint ut :D
Ønsker både deg og elevene dine en fortsatt god uke!