mandag 31. oktober 2016

10 ting å gjøre i uke 44

Pre-Halloweenstund med bok i går kveld

Ny uke, vintertid, og ganske så mye lettere å stå opp! En velkommen effekt av det å være spesielt sensitiv for jetlag; jeg sovnet tidlig i går, og våknet tidlig i dag. Regner dessverre med på at det kommer til å jevne seg ut i løpet av de neste dagene.

Uansett - ny uke, nye ting å finne på. De neste 5-7 dagene skal jeg fylle ettermiddagene mine med følgende aktiviteter:
  1. lage månedsmålsliste for november - check
  2. fikse de siste tingene i båten før vinteren - check
  3. følge barn på knask-eller-knep-runder - check
  4. rydde i kjellerstua - check
  5. legge inn to lydbøker (bok to og tre i Napolikvartetten) i iTunes - nesten ferdig
  6. se ferdig Star Wars med gullgutten. Vi ble bare halvferdige på fredag - nesten ferdig
  7. vanne potteplanter - check
  8. dra i familiegruppe - check
  9. lese ut minst en bok (ble ikke ferdig med Naipaul forrige uke heller) - check
  10. ta et varmt bad - check
Synes denne lista gir meg en fin variasjon over ting jeg har lyst til å gjøre, og ting jeg må gjøre. Aller mest gleder jeg meg til "å bli ferdig". Det spiller ikke så stor rolle hva jeg blir ferdig med, men jeg har et behov for å fullføre noe nå. For eksempel boka mi, det å rydde bort sommersesongen, filmen vi begynte på, Nobel-serien (siste episode kommer på søndag), et strikketøy - egentlig det samme, men noe må jeg få blitt ferdig med. Kanskje fordi det store jobbprosjektet mitt skulle ha vært ferdig på denne tiden, men har blitt satt på vent på grunn av større ting? Kanskje fordi det straks er november, og fordi jeg får en slags nyttårsfølelse hver gang advent starter? Hvem vet ...? Nå skal jeg i alle fall gjøre ferdig dette innlegget, og poste det før jeg går og brygger meg en velfortjent kopp te

2 kommentarer:

Nann Karin sa...

hei, jeg følger bloggen din jevnlig, også fordi jeg alltid har skrevet ned mål, ønsker og lister over alle andre ting. De gule lappene med to do på er en annen sak. De liker jeg ikke så godt.

Men, jeg ser at du ofte legger inn lydbøker på itunes, og jeg sliter med det. Jeg kan ikke ha forstått alt fordi de legger seg hulster og bulter og jeg må bruke en evighet på å rydde filene før jeg kan høre på bøkene. Har du et tips å komme med ?

Anaruh sa...

Hei Nann Karin!

Ja, jeg har et par lydbok-i-iTunes-tisp til deg. Hadde samme problem, og det var dødsirriterende! Løsningen for meg har vært å ikke bruke apples music appi iPhonen, men heller laste ned en som heter Bookmower. jeg liker den veldig godt, og etter å ha oppgardert til betalutgave (39 kr), har jeg tilgang til et kjempebibliotek med engelske lydbøker (har ikke funnet noen nyere bøker der, men det er ok; liker jo best klassikere).

Det andre trikset er som følger (dette gjør det lettere å få bøkene til å funke bedre på iPhone, iPod osv): når hele boken er lagt inn, oppretter du en såkalt smart spilleliste. Sjekk at alle CDene er lagt inn med CDnr; fek nr 3 av 12, 4 av 12 osv. I denne spillelista markerer du alle sangene og høyreklikker og velger mer info (eller noe sånn). Så går du gjennom alle fanene i denne infoboksen og sjekker at det står riktig artistnavn (forfatter) og tittel i alle disse feltene. Det er viktig at det ikke står Blandet i noen kategorier. Når dette er gjort, finner du en fane hvor du kan velge hvilken type disse filene er. Default er Musikk, men du velger å gjøre de om til Lydbok (dette er ikke det samme som å velge kategori i den første infofanen). Nå har du gitt beskjed til iTunes at disse filene er lydbøker (du finner de som lydbok i biblioteksmenyen din), og da blir alt mye lettere.

Håper du skjønner beskrivelsen; jeg har ikke iTunes her på jobben, så jeg får ikke sjekket nøyaktig hva de ulike fanene og sånt heter. Men jeg har funnet denne infoen på nett, så du kan jo prøve å google "audiobook in iTunes" eller noe sånt.

Prøv deg fram og spør hvis du lurer, så kan jeg se om jeg får til en bedre beskrivelse en gang jeg er hjemme :)