fredag 21. oktober 2016

10 ting vi skal gjøre i helgen


Denne helgen har vi gledet oss til lenge, gullgutten og jeg! Det begynte nærmest som en spøk i fjor høst; hvis han la fra seg sin nedlatende holdning til å lære engelsk (- men kan ikke bare alle lære seg norsk da, mamma?), så skulle jeg ta ham med på ekskursjon til London. Etterhvert som tiden gikk, så jeg at han la mer og mer innsats i å lære seg et nytt språk, og at hans interesse for å bruke det i det daglige (- I found it! kan han plutselig rope når han suser rundt og leter etter f. eks en fotball eller noe annet han har forlagt) økte. Og siden jeg aldri takker nei til en tur til London, gjorde jeg som jeg hadde sagt: bestilte reise til oss to, slik at vi kan dra på en liten privat ekskursjon.

Han har fått komme med sine innspill til hva han har lyst til å gjøre, og jeg har satt krav til at han må hjelpe til med å finne fram, bestille mat, kommunisere med de han evt handler hos, og gjøre en innsats på å lese f. eks forklaringsplaketter på museum og sånt.

Hvis ting går etter planen, skal jeg ta ham med tilbake om noen år, og da kan vi gå og se The Mousetrap og lese oss gjennom Science Museum og Natural history museum. De to sistnevnte hadde sikkert vært ok denne gangen også, men når man bare har noen få dager, må man prioritere. Vår foreløpige liste over ting å gjøre ser sånn her ut:

  • Se blant annet Star Wars-utstillingen på Madame Tussauds
  • Kjøre to-etasjersbuss
  • Se på leker hos Hamley's  - verdens største leketøysbutikk
  • Dra til Tower of London og se på kronjuvelene 
  • Spise lunsj på fotball-pub, og se kamp på tv, hvis mulig
  • Se Buckingham Palace (og Changing of the guards, hvis det passer)
  • Dra innom Fortnum & Mason og Harrod's matavdeling
  • Se Platform 9 3/4 på King's Cross station
  • Spise English breakfast
  • Overnatte i Baker Street. På Park Plaza Sherlock Holmes

Når turen først og fremst er for å gi poden en innføring i det engelske språket, britisk kultur og historie, er det helt klart at man må pushe litt Sir Arthur Conan Doyle på ham. Han har lest flere Sherlock Holmes-historier så langt i år, og til turen har jeg spart en skikkelig godbit: Radioteaterets versjon av Hunden fra Baskerville! Og nå som også Halloween nærmer seg, passer det jo ekstra godt med en skikkelig god og nifs historie - dette blir så bra! 


6 kommentarer:

Siri sa...

Høres ut som en drømmetur for dere begge! :-)

Tove Marie sa...

For en bra oppmuntring til engelsk, og samtidig utrolig hyggelig for dere begge! Jeg synes ofte det er utfordrende å finne tid og rom for å være med et barn av gangen - men dette er jo noe man kan gjøre med ungene etter tur. Ha en strålende helg!

tea, books and gilmore girls sa...

Så gøy! :D For en fin måte å oppmuntre til å lære seg et nytt språk, og ingenting er bedre enn å få brukt språket der de har det som offisielt språk. Kos dere masse!

kaostroll sa...

Takk for gode tips til hva barn vil gjøre i London! Selv har jeg planer om å gi londontur i 10-årsgave, tror (som deg) at en slik tur vil inspirere til å lære språket.

Anonym sa...

Hei! Jeg jobber i NRK Hordaland - og vi har lyst til å prate om det å skrive lister på radioen. Kan du ta kontakt dersom du leser denne kommentaren. espen.hatlestad@nrk.no
Med vennlig hilsen Espen Hatlestad, NRK Hordaland.

Anaruh sa...

Takk for koselige kommentarer, alle sammen! Vi har hatt en kjempefin helg, og jeg er dypt imponert over hvor mye engelsk han har plukket opp i løpet av helga. Dessuten har vi hatt det så fint, bare oss to. Vi har gått milevis, ledd masse, spist både burger og pizza, og kjøpt med oss litt godsaker hjem, slik at vi kan nyte av turen i dagene og ukene som kommer også

Det frister veldig til gjentakelse, og neste gang er det jenta mi sin tur. Hun vil gjerne til Paris, så da er det bare å intensivere fransken :o

Kaostroll: det blir en kjempefin gave! En spennende opplevelse, masse tid sammen med mamma og/eller pappa, å lese seg litt opp på forhånd for å finne ut hva man vil gjøre, bruke språket underveis, lære seg nye ting etterhvert som spørsmål dukker opp - en fantastisk måte å lære på!