fredag 18. november 2016

10 boktitler jeg skal sjekke ut

  1. This is how you lose her - Junot Diaz
  2. Med livet foran seg - Emile Ajar
  3. Renhetens pris - Bergljot Hobæk Haff
  4. Det svundne er en drøm - Aksel Sandemose
  5. Fleur - Marit Tusvik
  6. Det finnes en stor åpen plass i Bordeaux - Hanne Ørstavik
  7. Requiem for a dream - Hubert Selby Jr
  8. The tunnel - Ernesto Sabato
  9. Comedia Infantil - Henning Mankell
  10. Forestilling om det tyvende århundre - Peter Høeg
En dag skal jeg sette meg ned og google disse titlene, og evt legge de til i huskelista mi på biblioteket hvis de ser lovende ut. Det er alltid så morsomt å oppdage "nye" bøker, men jeg trenger en måte å huske på de, siden jeg ikke har noen som helst sjanse til å lese alle med en gang der og da. Dog skal det sies at i 2016 har jeg vært ekstra flink til å spontanlese bøker som jeg enten har lest om andre steder (i blogger, bokmagasin, andre bøker osv) eller sett på utstilling i bokhandler eller bibliotek, og det frister til gjentakelse. Jeg er jo generelt svært glad i leselister, men den store ulempen er at man lett glemmer å være spontan når man har hundrevis av uleste bøker i bokhyllene hjemme, eller på en eller annen liste på bloggen. 

Anyway - bøkene over skal sjekkes ut (eller kanskje jeg bare skulle dra på biblioteket å låne en av de uten å vite noe mer enn tittel og forfatter?), og jeg gleder meg til avslutningen av leseåret 2016: en lang juleferie hjemme i eget hus, med mange bøker og enda flere kopper te

begge bildene er funnet på googel vha søket "tea and books"

6 kommentarer:

teabooks sa...

Jeg synes det er fint å mikse "planlagte" bøker og spontane bøker. Men det er litt av en oppgave å holde styr på alle bøkene man ønsker å lese. Jeg bruker Goodreads ganske aktivt og det hjelper meg en del til å holde litt orden i hvilke bøker jeg vil lese. Har tatt en pause fra å lese fra alle leselistene mine (rory gilmore, 1001 osv) de siste månedene og lest det jeg har følt for å lese, det har i grunn vært litt godt.

Jeg leser sjeldent noe om bøkene jeg leser på forhånd egentlig. Noen hører man jo en del om, men det er langt i fra alle jeg vet noe særlig om før jeg leser de. Det er egentlig ganske fint. Vet ikke helt hva jeg går til og som oftest blir jeg positivt overrasket.

Fleur leste jeg for noen år siden og mener å huske at jeg likte den. Ellers har jeg ikke lest noen av bøkene på lista di.

Håper du koser deg masse i helga! :)

Linn M sa...

Høres ut som vi skal ha en ganske så lik juleferie :)

Chassi sa...

Oi, mye bra! Jeg har kost meg med Hobæk Haff og Junot Diaz i alle fall.

God uke til deg.

Anaruh sa...

teabooks: jeg ha en profil på bokelskere, men der legger jeg bare inn bøker jeg faktisk leser/har lest. Synes ellers at blogglistene mine fungerer fint for meg. Dessuten har jeg også noen ønskelister hos de nettbokhandlerne jeg bulk-bestiller fra av og til, i tillegg til at jeg har en huskeliste i Mappa mi hos biblioteket. Min tilnærming er at jeg har så uendelig mange bøker jeg vil lese, så om ikke alle er rett oppi dagen sånn med en gang, så finner jeg tilbake til de hvis jeg virkelig vil lese de :)

Når det gjelder det å sjekke ut bøkene på forhånd, så driver jeg ikke med inngående analyser av de altså. Jeg nøyer meg med å lese bakpå boka. Jeg prøver å glemme evt bokanmeldelser jeg har lest, og bryr meg ikke så mye om hva andre måtte mene om boka, men hører gjerne på "advarsler" fra folk jeg føler at jeg har felles boksmak med.

Anaruh sa...

Linn M: da høres det ut som du får en fantastisk juleferie :D

Anaruh sa...

Chassi: jeg har ikke lest noe av Diaz ennå, men har hørt fine ting. Av Hobæk Haff har jeg så langt bare lest Skammen, men til gjengjeld står den høyt oppe på lista over favorittbøker, så jeg skal absolutt lese mer av henne