søndag 6. november 2016

10 søndagstanker

Noen ganger drømmer jeg om et analogt liv. Og så legger jeg ut enda flere bilder på instagram ...
  1. at jeg skal passe på at vi får flere helger uten planer fremover
  2. at det stadig dukker opp 10 ting jeg ... - lister hos andre bloggere for tiden. Trendsetter?
  3. at jeg noen ganger skulle ønske vi flyttet til et øde sted, og ikke hadde mer enn strengt nødvendig. Lite å vedlikeholde, lite å rydde, ingen fasade å holde oppe; life unplugged
  4. at det er så himla koselig med småfuglene utenfor. Det tok meg åtte år, men endelig har jeg fått kjøpt meg fuglemater!
  5. hva jeg har mest lyst til å jobbe med fremover. Muligheter har dukket opp
  6. hvilken bok jeg skal begynne på. I går leste jeg ut Naipaul, og slukte hele Slik lever vi her
  7. at niåringen bruker altfor mye tid på mobilspill, men at det dessverre er slik barna "leker" sammen nå for tiden. Henviser forøvrig til tanke nr 2
  8. om jeg skal ta en dusj og legge ansiktsmaske, eller om jeg skal slenge meg på sofaen med bok
  9. at stua trenger en runde med støvsugeren. Men ikke i dag. I dag er det søndag!
  10. om jeg skal lage liste over 100 ting å gjøre i vinter, eller om jeg skal droppe det. Noen synspunkter på dette? 

6 kommentarer:

tea, books and gilmore girls sa...

Definitivt trendsetter! Har jo skrevet lister i flere år, men du inspirerer definitivt meg :) Og helt enig i life unplugged. Har tenkt mye på det selv i det siste. Sosiale medier tar mye energi og jeg får følelsen av at jeg glemmer å leve litt, men jeg koser meg jo også med det. Vanskelig å finne en god balanse.

Angående det med å lage en vinterliste, så tror jeg du må kjenne på det selv om det kommer til å gi deg noe. For meg er listene en fin måte å se de fine, små tingene og øyeblikkene i livet, samtidig som jeg får orden i tankene og gjøremålene. Listene tvinger meg til å tenke og dermed fører de ofte med seg noe positivt. Det dukker opp ting som jeg i øyeblikket hadde glemt. Men det er ingen vits i å skrive en kjempelang liste som ikke gir deg noe. Men ja, jeg liker jo lister, så sier ikke nei takk, men til syvende og sist tror jeg du må kjenne på det selv om det er noe du ønsker å gjøre.

Ha en fin søndag! :)

Anonym sa...

Litt pussig at flere bloggere nå nesten bare skriver 10 ting-lister, uten å kreditere deg/tenke selv. Har sett flere og de kjeder meg.

Life unplugged, yes, please!

- Kari

Anaruh sa...

Draumfarir (bruker det nicket jeg, for bloggnavnet er så langt); Hyggelig å høre at jeg inspirerer. Jeg har også alltid skrevet lister, har heldigvis tatt vare på listebøkene som jeg skrev for over 20 år siden! Da hadde listene litt mer Frida-preg: hvilke gutter jeg likte, hva som var pluss og minus med både ditt og datt, og lister over ting jeg skulle kjøpe når jeg bare fikk spart opp nok lommepenger. Etterhvert kom to-do-listene, leselistene og lister over fine babynavn.

En evt vinterliste vil helt klart gi meg noe, men den vil også kreve noe. Jeg må sette av tid til å lage den (de 30-40 første punktene går greit, deretter må jeg konse), og det krever en viss struktur for å komme i mål. Og jeg er skrudd sammen slik at jeg synes jeg må gjennomføre de målene jeg har satt meg. Jeg klarer sjelden alle 100 (har skjedd en gang, tror jeg?), men flest mulig. Det gjør noe med spontaniteten i livet, og selv om alle tingene på lista er ting jeg har lyst til å gjøre, er ikke alltid energien og lysten der der og da. Jeg får tenke litt mer på det. Kanskje jeg skal gå for den gylden middelvei: 50 ting å gjøre i vinter?

Anaruh sa...

Kari: jeg håper ikke listene mine kjeder deg *apesomholdersegforøyne/øre/munnen-emoji*

Jeg synes ikke jeg har monopol på lister, og synes ikke at min blogg skal nevnes fordi andre lager 10'er-lister. Det ville vært ganske teit. Og flaut! Men når det er sagt, liker jeg best blogger som finner sin greie og sin egen stil. Tiden jeg bruker på å lese andres blogger er ganske liten, så jeg har valgt meg ut noen få favoritter innenfor et par "kategorier", og holder meg til disse. Og på listesiden har jeg en favorittlisteblogg, og det er min egen - haha!

Anonym sa...

Pkt. 3: Ja takk:)
Når det gjelder lister så er jeg nærmest avhengig av dem for å få føle at jeg får gjort noe i det hele tatt, og dine er så absolutt til inspirasjon! Har f.eks. lært å sette opp "koseting" og ikke bare plikter og arbeidsoppgaver:-).

Anaruh sa...

Anonym: kanskje jeg bare burde flytte til en øde fjellhytte, og heller sitte der og skrive en listebok i papriform, hehe?

Hyggelig å høre at Listebloggen inspirerer :)