torsdag 10. november 2016

10 ting til trøst

Jeg ble sittende oppe og se på NRKs valgsendinger til klokka var halv fem onsdag morgen. Da innså jeg at Trump kom til å vinne. Da jeg stod opp halv ti, var resultatet klart. Mye av gårsdagen gikk med til å diskutere og fordøye, og til å prøve å forstå. Jeg synes selv jeg har kommet langt i den prosessen, og selv om jeg virkelig skulle ønske resultatet ble annerledes, er det lite jeg kan gjøre med det. I stedet har jeg fokusert på å tenke på hva som faktisk kan gå bra, og til å forsikre barna om at det nok ikke blir verdenskrig, at Hillary Clinton ikke kommer til å bli satt i fengsel (med mindre hun faktisk har brutt loven, og blir dømt i en domstol som alle andre tiltalte), og at jeg egentlig ikke tror at det kommer til å bli bygget noen mur mot Mexico heller.

I tillegg - delvis på grunn av valgresultatet, delvis fordi det ble en natt med lite søvn, og delvis fordi jeg har en plagsom hoste som sliter meg ut - var det viktig for meg å kjøre komfort på alt jeg gjorde i går ettermiddag, og fremdeles fokusere på det både i dag, og sikkert også dagene som kommer. Her er mine to beste forslag til varme og trøst når verden er litt i overkant hard og kald:

- å lage ertepure med ekte smør, som tilbehør til middagen. Det er såååå godt!
- å krølle seg sammen på sofaen med strikketøy og The Crown
- å lage tortillapizza til kveldsmaten. Smeltet ost gjør alt bedre. Alltid!
- å fylle på fuglemateren, og bil stående å se på trafikken til og fra. Og å høre på fuglesangen
- å gå en rask tur ut om kvelden, for å hente hjem varm og rødkinnet gutt fra akebakken
- å legge seg med mummitrollet på lydbok
- å ha hjemmekontor, med tente lys og hvite liljer i vasen ved min side
- å lage te og god frokost. I dag ble det appelsinscones med marmelade til
- å klemme litt ekstra på mann, barn, venner og kolleger. En klem er aldri feil

Te og scones er heller aldri feil

Ingen kommentarer: