onsdag 2. november 2016

10 tips for å ta vare på deg selv i vintertiden

Se på dette bildet, hør Jenny Wren av Paul McCartney og kjenn roen senke seg /1/

I helgen som var skiftet vi om til vintertid, og selv om mandagen gikk forholdsmessig greit, vet jeg at det kommer dager med mørke, muligens tåke og mest sannsynlig mangel på energi når man skal stå opp. Jeg har derfor laget meg en liste over ting som er fint å gjøre for å skaffe seg energi og overskudd i mørketiden:  
  • drikk en kopp varmt vann med en halv sitron i. Renser og gir energi
  • går turer i lunsjpausen. Dagslys og frisk luft er alltid en vinner
  • inviter en venn hjem på te og kveldsmat. Latter gir alltid overskudd
  • gå til sengs tidlig, og les en bok mens du sakte, men sikkert synker ned under dyna
  • gi og få masse kos og klemmer
  • smør inn hender og lepper med fete kremer flere ganger om dagen. Egenpleie er viktig
  • sett på musikk og dans
  • planlegg en liten kjæresteutflukt. Fint å bare være to før sesongen for familieselskaper starter
  • spis varmende supper til lunsj og grøt til frokostene
  • ta tilskudd av d-vitaminer. Novemberlyset er gjerrig på sine, og du må finne dine et annet sted
I tillegg til disse 10, synes jeg det er viktig å få sovet nok. Jeg trenger i alle fall mer søvn nå enn om våren og sommeren, og det må jeg bare respektere. Det er ikke alltid jeg kommer meg i seng i tide, men jeg forsøker å være litt streng på meg selv. Og på de travleste dagene hender det at jeg tillater meg en liten ettermiddagshvil også. Søvn, dagslys, vann og vitaminer er det beste du kan gi deg selv nå som det er mørkere og kaldere. Gå i hi, ta varer på deg selv!

Ingen kommentarer: