lørdag 3. desember 2016

10 bøker som handler om jul

O, deilige lørdag! Jeg skal bruke dagen min på å finne fram en diger bunke med bøker jeg har tenkt å lese i løpet av adventstiden og juleferien. Jeg har lagt meg for vane å lese bøker som hører sammen med årstiden, og her får dere mine 10 beste tips til bøker med julestemning:
  1. A Christmas Carol av Charles Dickens
  2. Little women av Louisa May Alcott
  3. Bare mjuke pakkar under treet av Levi Henriksen
  4. Poirot's Christmas av Agatha Christie
  5. A Christmas memory av Truman Capote (dessverre bare en kort novelle, men ah - så vakker!)
  6. Hjem til jul av Levi Henriksen
  7. Julemysteriet av Jostein Gaarder. Perfekt som litterær adventskalender for hele familien
  8. Kor vart det av jula av Rasmus Løland
  9. How the Grinch stole Christmas av Dr. Seuss
  10. Snekker Andersen og Julenissen av Alf Prøysen
Dessuten synes jeg at det er ganske koselig å lese Jane Austens bøker i jula; kanskje fordi de ofte har fine ball, drikker masse te, spiller pianoforte og har fyr i peisen? For meg vil særlig Persuasion for alltid være en julebok, og i år har jeg tenkt å lese enten Emma eller Mansfield Park. 

Kakao, kokosbolle, tente lys og bok som gir julestemning. Bildet er fra november i fjor, da jeg leste Little Women av Louisa May Alcott. Ikke en julebok sånn direkte, men full av ting som ga julestemning likevel

2 kommentarer:

neverendingcircles sa...

Takk for mange gode tips! Jeg har faktisk få tradisjoner knytta til bøker og jul. Den eneste er vel kanskje at det alltid er minst en bok under juletreet til meg. Da er det fint å bruke romjula på å lese de! :)

Anaruh sa...

jeg er ikke så flink til å lese bøker jeg får/kjøper der og da; de må liksom ta en runde innom bokhylla først. Men i år har jeg kjøpt med Auggie Wren's Christmas story av Paul Auster, og den har jeg tenkt å lese en eller annen gang før nyttår