fredag 9. desember 2016

10 planer for helgen

- skrive og sende julekortene
- sjekke vannmåleren i hoppbakken
- dra på turnoppvisning
- ukeshandle. Trenger flere appelsiner
- sette opp leseliste for jula; om mindre enn to uker er det ferie - juhu!
- gå en tur med lydbok på øret
- kjøpe gaver til en trippelbursdag
- bake kakemenn, og kanskje baker jeg lussekattene nå, sånn at de er klare til tirsdag
- skifte på sengene
- finne tid til å lese! Har fått lest altfor lite i uken som har gått. Må ta igjen det tapte

Savner dette. Bildet er fra november

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Anaruh, jeg lurer på om du kan hjelpe meg med en ting. Niesen min på 15 har ønsket seg Sophie Elise Isachsen sin (unge) selvbiografi til jul. Niesen min er både litt emo og jobber for å få opp leselysten, så jeg har kjøpt boken til henne, selv om jeg vet at den nok ikke er det jeg tenker på som kvalitetslitteratur. Jeg skulle jo ønske tantebarnet mitt leste noe med litt flere lag. Derfor har jeg lyst til å legge en til bok i pakken. Altså en lignende bok som passer for en ung jente med mange følelser inni seg, men som har mer å by på når det gjelder språk og innhold. Siden du ser ut til å være en veldig belest person, tenkte jeg å spørre deg om tips. Vet du om en bok som kunne truffet en 15-årings emo-hjerte?

Hilde

Anaruh sa...

Hei Hilde, for en ære å bli spurt et slikt spørsmål!
Den første bøkene jeg tenkte på var Å være ung er for jævlig av Christiane F. Den gjorde dypt inntrykk på meg som ungdom, men jeg er litt usikker på om den er å få tak i noe sted nå. Kanskje via antikvariat? Andre bøker jeg husker fra tenårene er Victoria av Hamsun (noen dølle partier var det jo, men få nok til at det gikk greit. Kjærlighetshistorien var så vakker og sår) og Romeo og Julie av Shakespeare. Sistnevnte kan evt gis sammen med Baz Lurhmans film; sikkert helt aktuelt nå ifm Skam.

Jeg tenker også at The Virgin suicides av Jeffrey Eugenides og The bell jar av Sylvia Plath kan treffe godt. Disse har jeg lest i voksen alder, men tenkt at jeg skulle ønske noen hadde anbefalt meg disse da jeg var ungdom. Jeg har også lest The lovely bones av Alice Sebold og The cather in the rye av J.D. Salinger, og begge regnes for ungdomsbøker.

I hylla mi har jeg både The perks of being av wallflower av Stephen Chbosky, Prozac Nation av Elizabeth Wurtzel og Carrie av Stephen King (sistnevnte er vel en grøsser ...), og tenker at disse også kan være verd å sjekke ut.

Andre bøker jeg har hørt (litt) om, og som kan være verd å sjekke er The fault in our stars av John Green, My sister's keeper av Jodi Picoult, eller hva med The hunger games, hvis hun synes sjangeren er ok og ikke for urealistisk?

Håper du finner noe som kan være aktuelt; ser at jeg har skrevet mye engelske titler her, men vil tro de alle fleste er å få tak i på norsk også. Masse lykke til - alle skulle hatt en tante som legger seg i selen for å finne bra bøker <3