torsdag 22. desember 2016

10 raske bilder fra mitt julehus

I dag begynte jeg på jobben med å pynte til jul. Da jeg våknet i dag tidlig, var det såååå fristende å bare bli liggende, men tanken på å pusle på her hjemme en hel dag fristet mer. Så opp og hopp klokka sju på en feriedag; te og frokost sammen med barna, og så rydde, vaske, svinse, pynte, nynne, skifte, flytte, pakke inn og finne fram. Og i mens jeg gjorde alt dette, hadde jeg med kamera og knipset litt her og litt der etterhvert som jeg ble ferdig. Her er 10 bilder fra mitt julepyntede hjem:

Julerose, som ble satt ut på trappa like etter bildet var tatt

En juleglede som fikk litt juling i bilen hjem i går. Men den kommer nok over det

Svibler og fløtekarameller på hylla

Hvite orkideer og røde amaryllis, vintersol og litt frost på bakken

Bøker og grønne planter, to av mine aller største kjærligheter

Plutselig begynte det å komme gaver på døra, og selv om jeg trakk te, glemte jeg å drikke den

Min Edwardianske kalender er snart helåpnet. Bonus med engelsk kalender: en 25. luke!

Kjellerstua har fått noen røde amaryllis, resten av pyntingen får komme i morgen

Granbar fra en tur i nabolaget forrige helg, brudekista mi, og en gavesekk mamma har sydd

Og etter x antall timer på beina: en liten pause ved spisebordet, mens jeg tittet ut på ekornet som bor i skogen bak det brune huset dere ser i vinduet

Ennå har vi ikke tatt inn juletreet, og det meste av julepynten ligger fremdels i en eske på soverommet. I morgen skal jeg ta fram et passende antall røde lys og kanskje noen nisser og engler, men i utgangspunktet synes jeg at vi har nok med den pynten barna har laget på skolen i år, samt blomster, lys, juleduker og alle kortene vi har fått (de henger på en snor langs det ene stuevinduet).

Morgendagen bringer med seg litt baking (rundstykker og kromkaker), litt husvask (badet og gulvene) og julemiddagsforberedelser (serviettbretting, skålding av mandler til julegrøten, potetskrelling og utvanning av pinnekjøtt). Vi får besøk av en overnattingsgjest, vi skal som sagt pynte juletreet, og jeg skal henge opp julestrømpene når barna er i seng. Etter det er jeg klar for å gå inn i en aldri så liten kokong av familie, ferie, julestemning, te og bøker. Alle hjerter gleder seg!

2 kommentarer:

Lynetmor sa...

Innom for å ønske deg en god jul :-)

Anaruh sa...

Tusen takk Lynetmor, fortsatt god jul til deg også!