onsdag 21. desember 2016

10 ting jeg gleder meg til - juleutgaven

Morgenstund med te fra kalenderen, tente lys og Auggie Wren

I dag er det vintersolverv! Klokken 11:44 "snur sola", og vi går mot lysere tider. Det er nesten litt rart å tenke på; i lang tid har jeg gått og gledet meg til lange, mørke morgener med te og bok i sofaen, til vinter og juletid. Og plutselig skal det går mot vår allerede? I går fikk jeg mail fra bokklubben om at jeg kunne tjuvstarte på romjulssalget (med lovnad om at alle kjøp gjort før lunsj i dag ville komme fram til jul)! Nei! Nei nei nei! La meg få ha advent noen dager til. La meg få nyte de mørke julemorgenene. La meg få glede meg over tente lys, amarylliser og julekaker i mange uker ennå!

Sola kommer ikke tilbake til huset vårt før mot slutten av januar, så der går det bra. Men bokklubben, kjedebutikkene og glossy blader må jeg nok holde meg langt unna hvis jeg skal klare å holde våren unna. Kom heller tilbake i mars. I mellomtiden skal jeg nyte disse 10 tingene:

  • julelunsj med kolleger om en halvtimes tid
  • juleplanene mine. Har svibler, amaryllis, asalea og granbar, og skal kjøpe en juleglede 
  • juleferie! Om fire timer begynner den *hjerteøyneemoji*
  • julemat. Mor og sønn kan nesten ikke vente til pinnekjøttmiddagen på julaften
  • julefilmer. Til nå har jeg bare sett Hjemme alene 2, men har heldigvis masse tid til flere
  • juletradisjoner. Barna har selv tatt initiativ til å gå julebukk, noe de har kommet på helt selv
  • julebakst. Vi har syv slag og vel så det, og i tillegg baker jeg til:
  • julefrokostene! Med større barn er det duket for mer tid ved - og større utvalg på - bordet
  • julebøkene mine. Har lest ut Auggie Wren's Christmas story, og tror Mansfield Park er neste
  • julemusikk. For første gang har jeg ventet med å høre Juleoratoriet, og jeg gleder meg så veldig, veldig mye til å høre åpningskoret og pauker og basuner første juledagsmorgen!  

Men først: tre deilige adventsdager til. I barnas kalender ligger det to Kvikk Lunsj og en lapp om at vi skal dra på blåtur til kvelden. Våt og mild desember til tross: det blir godt å komme ut i skogen!

Ingen kommentarer: