lørdag 3. desember 2016

10 ting som er digg å ha i huset i adventstiden

Mandagens kaffe med smak av jul

Da det kom en facebook-invitasjon til en trippelbarnebursdag tidligere i dag, fikk jeg nesten litt hjerteinfarkt; hæ - må jeg ut for å handle igjen? Heldigvis er jeg snarrådig, så jeg fikk delegert den oppgaven til min bedre halvdel - puh!

Akkurat nå kan jeg nesten ikke komme på noe jeg vil mindre enn å gå i butikker, enten det er for å kjøpe gaver, pynt, mat eller lyspærer. Jeg vil helst bare krølle meg sammen på sofaen, drikke te og se på fuglene som mesker seg med solsikkefrø i epletreet. Og heldigvis for meg vet jeg at denne følelsen kommer hver eneste desember, så jeg har vært forutseende nok til å skaffe meg alt jeg trenger for nesten et hvert tilfelle (de bursdagsgavene er en glipp, for plutselig er hun invitert til jenter i parallellklassen, og det hadde jeg ikke tatt inn i min beregning ...). Her er 10 ting som er digg å ha i huset nå i førjulstiden:

  • bøker. Masse bøker! Jeg skal riktignok innom biblioteket på mandag for å hente flere, men satser på at det kanskje blir siste gang førjul. Sandvika er et vepsebol i desember
  • juleappelsiner. Kjøpte en sprekkfull pose da jeg handlet i dag, vil helst bare spise appelsiner nå
  • et lager av stearinlys og telys. Jeg kjøper som regel hvite lys, de passer året rundt. I tillegg har vi en del lyslenker som bruker batterier fremfor strøm fra veggen, så jeg har også passet på å bygge opp et lite lager av AA-batterier
  • svibler og amaryllis. Jeg har fylt stua til randen med løker i ulike vekstfaser, sånn at jeg skal ha noe som blomstrer til enhver tid. Til min store glede står også orkideene i knopp, og i går oppdaget jeg at også novemberkaktusen endelig har skjønt at det er på tide å produsere blomster
  • solbærsaft, eplemost, kakao, helmelk og masse godt krydder (kanel, nellik, kardemomme, koriander, ingefær, allehånde og vanilje), sånn at man kan lage seg toddy, eplegløgg, varm sjokolade og kaffe med julesmak
  • alle ingrediensene man trenger for å lage julekaker. Som oftest hvetemel, meierismør, sukker, sirup, krydder (som i punktet over), nøtter og mandler, kokesjokolade og en skvett fløte
  • ekte geitost. Alt smaker mer jul hvis man tilsetter ekte geitost. Bak krydderkake i brødform, skjær skiver av den og spis skivene med geitost. Nyyyydelig!
  • passe mye julegodis, for eksempel skumniser, kremtopper, klementiner, nøtter og tørket frukt. Det skjer ikke ofte, men plutselig kommer en nabo eller venn innom, og det er hyggelig å ha noe å servere til en kopp te. Etterhvert som julebaksten kommer på plass, minker dette behovet
  • deilige hudpleie- og kroppsprodukter. Dette er egentlig noe jeg alltid har i huset, men behovet for å pleie seg selv øker litt når dagene blir mørkere og huden tørrere. Til uka må jeg kjøpe meg mer håndkrem, og jeg har noen godbiter på ønskelista mi (som jeg forøvrig må huske å blogge!), men ellers er jeg godt dekket på området
  • krydrede teer. I går viet jeg et eget innlegg til mine beste juleteer, og i tillegg har jeg kjøpt en ny eske Ernas røde busk fra Tetøsene, som har vært en favoritt siden jeg fikk den i bokboksen i oktober
I tillegg har vi kjøpt masse julebrus (vi husker med grøss og gru den romjula vi var tomme, og butikkene ikke hadde mer heller, fordi "jula var over". Vi går ikke på den smellen igjen, nei!), jeg har bedt mamma ta med pinnekjøtt når de kommer østover om noen uker, en pose røkelse fra St. Olavs bokhandel i Oslo står i skapet, og jeg tror ikke vi noen gang kommer til å gå tom for innpakningspapir eller gavebånd. Noen ganger er det ganske deilig å være god på organisering. 

5 kommentarer:

neverendingcircles sa...

Mange fine punkt som helt klart bidrar til en bedre adventstid! :)Jeg tror jeg må lage meg en kopp varm sjokolade senere, det fikk jeg lyst på nå!

kaostroll sa...

Den kommentaren om julebrus minner meg på at jeg bør hamstre litt juleøl av riktig sort, i fjor fikk jeg ikke tak i fordi jeg ventet for lenge. Tenkte det ikke hastet før jeg tok resten av julehandelen. Takk for påminnelsen!

Ellers høres listen veldig bra ut (anbefaler også en stor gaveeske i boden, da slipper man løpe ut før bursdager).

Anaruh sa...

Kaostroll: pleier å ha et gavelager, men lageret er avstemt med antall klassebursdager. Når hun da ble invitert til jenter i parallellklassen, ble det et avvik i systemet ;)

Anonym sa...

Tror jeg bruker denne lista for å handle inn litt nødvendigheter :-) takk :-) har du oppskrift på den kaffen?

Anaruh sa...

Anonym:

Jeg lager en blanding av kanel, kardemomme, vanilje og evt nellik (Enten malt som krydder, eller som hele biter. Hvis krydderet er malt, blander jeg det bare med nykvernet kaffe før jeg tilbereder den i f. eks presskanne. Hvis krydderet er helt, lager jeg kaffe og lar bitene trekke noen minutter før jeg har i steamet melk. På toppen har jeg hatt krem, litt karamellsaus og litt cappuchinodryss.

Lykke til på handletur, og kos deg med kaffien!