lørdag 31. desember 2016

84 bøker jeg leste i 2016

Januar 2016: Amaryllis, vinternoveller og idioten

2016 begynte med Frøken Smillas fornemmelse for snø, og ble avsluttet med The night before Christmas. Jeg har vært innom noen skikkelige tjukkaser (Don Quixote på nesten 900 sider), og noen bøker så tynne at de egentlig bare er korte noveller (Auggie Wren's Christmas story på bare 34 sider, inkludert illustrasjoner). 

Jeg har ledd og grått, jeg har blitt opplyst og tatt avstand, jeg har lest det reneste oppspinn, og jeg har lest mer eller mindre korrekte fakta. Jeg har lest flere mannlige forfattere enn kvinnelige, og jeg har lest en salig blanding av nytt og gammelt, og på engelsk og på norsk. To av bøkene er sågar lest på dansk (Babettes gæstebud av Karen Blixen og Hvis det er av Helle Helle), og jeg vet at noen også har vært på nynorsk, uten at jeg helt husker hvilke. 

Underveis har jeg bare avbrutt en bok (Grøftetildragelsesmysteriet), og vet med meg selv at denne kommer jeg aldri til å gidde å fullføre. Den er derfor ikke med på listen under, som kun teller de 84 bøkene jeg har fullført. Listen er i kronologisk rekkefølge, slik jeg leste de: 
  1. Frøken Smillas fornemmelse for snø av Peter Høeg 
  2. En av oss av Åsne Seierstad 
  3. Den hemmelige historien av Donna Tartt 
  4. Vinternoveller av Ingvild H. Rishøi 
  5. Idioten av Fjodor Dostojevskij 
  6. Ikaros av Axel Jensen 
  7. Opptegnelser fra et kjellerdyp av Fjodor Dostojevskij 
  8. 1964 av Ragnar Hovland 
  9. Kappen av Nikolaj Gogol 
  10. Dr Jekyll og Mr Hyde av Robert Louis Stevenson 
  11. Skandale i Bøhmen av Arthur Conan Doyle 
  12. Tåpenes sammensvergelse av John Kennedy Toole 
  13. Man in the dark av Paul Auster 
  14. The Master and Margarita av Mikhail Bulgakov 
  15. Skumring over landskapet av Kazuo Ishiguro 
  16. The bell jar av Sylvia Plath 
  17. Kristin Lavransdatter - Kransen av Sigrid Undset 
  18. Can't and won't av Lydia Davis 
  19. A plea for Eros av Siri Hustvedt 
  20. Kristin Lavransdatter - Husfrue av Sigrid Undset 
  21. Leoparden av Guiseppe Lampedusa 
  22. The big sleep av Raymond Chandler 
  23. Babettes gæstebud av Karen Blixen 
  24. Pesten av Albert Camus 
  25. Kristin Lavransdatter - Korset av Sigrid Undset 
  26. En siste sjanse av Graham Greene 
  27. The grapes of wrath av John Steinbeck 
  28. Pustegynge av Herta Müller 
  29. To have and have not av Ernest Hemingway 
  30. Epp av Axel Jensen 
  31. Mersaultsaken av Kamel Daoud 
  32. Ned til hundene av Helle Helle 
  33. Gulldronning, perledronning av Margaret Skjelbred 
  34. Brideshead revisited av Evelyn Waugh 
  35. Vennskapets pris av Kjell Askildsen 
  36. Vårnatt av Tarjei Vesaas 
  37. Bienes historie av Maja Lunde 
  38. Shanghai ekspress av Kjartan Fløgstad 
  39. Balzac og den lille kinesiske syersken av Dai Sijie 
  40. Portrett av en morder av Patricia Cornwell 
  41. Farlig midtsommer av Tove Jansson 
  42. Å jukse i canasta av William Trevor 
  43. Hus og hjem av Helle Helle 
  44. Hvis det er av Helle Helle 
  45. Dette burde skrives i nåtid av Helle Helle 
  46. Hva nå, lille mann? av Hans Fallada 
  47. Bryllup og sommer av Albert Camus 
  48. Mørke midt på dagen av Arthur Koestler 
  49. Death in summer av William Trevor 
  50. Sommer uten regn av Evi Bøgenæs 
  51. Kjærlighet og sommer av William Trevor 
  52. Pain, parties, work - Sylvia Plath in New York, summer 1953 av Elizabeth Winder 
  53. Kafka på stranden av Haruki Murakami 
  54. Lady Chatterley's lover av D. H. Lawrence 
  55. Et dukkehjem av Henrik Ibsen 
  56. Ungdomsskulen av Heidi Furre 
  57. Biljard klokken halv ti av Heinrich Böll 
  58. Living history av Hillary Rodham Clinton 
  59. En Värmlandssaga av Selma Lagerlöf 
  60. Don Quixote av Cervantes 
  61. Brev til en ung forfatter av Mario Vargas Llosa 
  62. Døde sjeler av Nikolaj Gogol 
  63. Oracle night av Paul Auster 
  64. Harry Potter og mysteriekammeret av J. K. Rowling 
  65. Coeur de lion av Ariana Reines 
  66. Den hemmelige hagen av Frances Hodgson Burnett 
  67. Jane Eyre av Charlotte Brönte 
  68. Ensomheten i Lydia Ernemans liv av Rune Christiansen 
  69. Kilden av Gabriel Scott 
  70. The enigma of arrival av V.S Naipaul 
  71. Slik lever vi her av Mari Ulset 
  72. Charlottes tryllevev av E.B. White 
  73. Trollmannens hatt av Tove Jansson 
  74. Historie om et ekteskap av Geir Gulliksen 
  75. Walden av Henry D. Thoreau 
  76. As I lay dying av William Faulkner 
  77. Spilleren av Fjodor Dostojevskij 
  78. Det var en gang en jente som la an på svogeren sin av Ljudmila Petrusjevskaja 
  79. Public library av Ali Smith 
  80. Professor Andersens natt av Dag Solstad 
  81. Mio, min Mio av Astrid Lindgren 
  82. The Blackwater Lightship av Colm Toibin 
  83. Auggie Wren's Christmas story av Paul Auster 
  84. The night before Christmas av Nikolaj Gogol 
Og siden jeg vet at mange synes det er fint med anbefalinger (jeg skriver jo sjelden mer om bøkene jeg leser enn akkurat bare tittelen), så skal jeg straks gå i gang med en liste over mine 10 favorittbøker fra 2016. Og bare gled dere: i år har jeg en soleklar favoritt på 1. plass! 

Desember 2016: adventslys, deilige dufter og Paul Auster

Ingen kommentarer: