lørdag 10. desember 2016

Julegaveforslag: 10 bøker for unge kvinner

The bell jar, lest den våren jeg var 35. Skulle ønske noen ga meg den for 20 år siden

I forrige innlegg fikk jeg et veldig spennende spørsmål fra Hilde: bokgaveforslag til en 15 år gammel jente med mange følelser inni seg. Første bok på lista traff meg som et slag i magen da jeg leste den da jeg selv var rundt den alderen, og jeg husker jeg følte for å dusje etter hver leseøkt. Den var så "skitten" og ganske langt unna mitt liv, men spenningen, undringen, og det at boken i det hele tatt var skrevet av en ung kvinne var veldig fascinerende.

De to første bøkene leste jeg som tenåring. De tre neste har jeg lest i voksen alder, men skulle ønske at noen hadde anbefalt meg disse da jeg var yngre. Jeg har ikke lest de fire siste bøkene på denne listen, men har planer om å gjøre det sånn etterhvert. Uansett tror jeg de kan passe
  1. Å være ung er for jævlig av Christiane F
  2. Romeo og Julie av William Shakespeare
  3. The virgin suicides av Jeffrey Eugenides 
  4. The bell jar av Sylvia Plath
  5. The cather in the rye av J.D. Salinger
  6. The lovely bones av Alice Sebold
  7. The perks of being av wallflower av Stephen Chbosky 
  8. Carrie av Stephen King
  9. The fault in our stars av John Green
  10. My sister's keeper av Jodi Picoult
I tillegg tror jeg We Should All Be Feminists av Chimamanda Ngozi Adichie og Et dukkehjem kan gis til jenter i alle aldere. Om de ikke blir lest akkurat nå, tror jeg at de vil bli plukket fram med tiden. Dere kan jo gjette hva min niese Nora kommer til å få til konfirmasjonen ;)

Og til slutt: Rory er jo ingen ordinær jente, men hennes bokliste funker utmerket som inspirasjon til alle som er glade i å lese 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen takk for veldig gode tips! Skal definitivt velge én av disse som supplement til Sophia Elise, og skal bruke tipsene i norsklærerjobben også :-)

Hilde

Anaruh sa...

Så hyggelig å høre Hilde!
Se forresten også svar til deg direkte i det innlegget om planer for helgen; tror jeg inkluderte et par ekstra der:

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=8051153634470746296&postID=1590296403472437416