onsdag 28. desember 2016

Statusoppdatering: 10 litteraturmål for 2016


Året er ikke helt over ennå, men siden jeg holder på med to litt tjukke bøker (Mansfield Park og Krig og Fred), tror jeg ikke at jeg kommer til å lese noe mer som gir utslag på årets lesemål. Jeg har heller ikke gjort noe som helst forsøk på å oppdatere listen over mine egne bøker, men jeg vet at jeg har kjøpt flere enn jeg har lest. Det ble liksom litt vanskelig å la være, da jeg satte opp flere bokhyller, og mer eller mindre samtidig gikk på forlagenes store boksalg og en håndfull loppemarkeder og bruktbutikker. Jaja, man kan jo ikke lykkes med alt man setter seg fore ...

Med de resterende litteraturmålene gikk det sånn her:

¤ Lese Thure Erik Lunds Grøftetildragelsesmysteriet - nei. Jeg begynte, men innså at jeg ikke har lyst å lese denne likevel
¤ Lese fem forfattere jeg ikke har lest noe av før - check
¤ Lese flere bøker fra hjemmebiblioteket enn jeg kjøper - nei
¤ Ha lesesirkel med Maren - check
¤ Lese mer på sengen - check
¤ Kjøpe en bok og begynne å lese den med en gang - check. Sånn rent bortsett fra at jeg fikk boka i gave
¤ Lese en bok fra hver av leselistene mine - check
¤ Lese mer ute - check
¤ Lese fem bøker som en nyere enn 10 år  - check
¤ Lese en trilogi - check

Uansett; 2016 har vært tidenes leseår, og pr i dag er jeg oppe i 84 ferdigleste bøker. Gjennomsnittlig sideantall er 255 (ja, jeg har et excelark hvor jeg holder styr på alt. Man er da ingeniør ...), så det er ikke snakk om å frese gjennom tynne lefser for å få opp antallet heller. Hadde vært gøy å nå 100, men det er ikke noe mål i seg selv. Når jeg blir pensjonist?

Årets leseliste var litt mindre konkret enn det jeg har hatt i tidligere år, og det synes jeg var sånn passe ok. Jeg har lest masse bøker fra både eget bibliotek og folkebiblioteket, jeg har lest masse bøker fra leselistene mine, samt bøker som bare har dukket opp på min vei gjennom året, men jeg synes at poenget med en leseliste falt litt bort når flere av lesemålene mine var litt lite målbare. Neste år kommer jeg nok til å gå mer tilbake til det å ha mål for valg av bøker, og i alle fall mindre når det gjelder hvor eller hvordan jeg leser dem.

Så lurer jeg på om dere har hatt noen lesemål i året som har gått? Hvordan gikk det for dere? Kommer dere til å ha mål for 2017? Jeg skal tygge litt mer på mine, og kommer tilbake med liste like etter nyttår en gang. I mellomtiden skal jeg lage litt flere lister fra årets lesebunke. Stay tuned!

3 kommentarer:

Frida sa...

84 bøker er en imponerende mengde :D
Jeg hadde tenkt å lese 36 bøker i 2016, men 2016 ble liksom året da veldig mye forandret på seg, veldig fort. Så 2017, da blir det liv laga. Jeg skal bli enda flinkere til å bruke biblioteket, både fysisk og digitalt gjennom ebokbib. Et annet bokrelatert mål jeg vil ha for 2017 er å krympe i min egen bokholdning. De kommer jeg til å gi til biblioteket her i byen :)

neverendingcircles sa...

84 bøker er veldig bra! Mine lesemål har blitt til litt underveis. Det opprinnelige målet var 36 bøker, men jeg oppgraderte til 50 bøker - noe jeg også har klart. Det er ny rekord for meg, så det har vært et godt leseår. Jeg har også lest en del mursteiner i år, som jeg har planlagt lenge. Kan ikke annet enn å si meg veldig fornøyd med årets bøker. Må tenke litt mer på 2017 sine mål, men et av de blir å lese mer dikt- og novellesamlinger i hvert fall!

Anaruh sa...

Så vittig at begge dere hadde 36 bøker som mål, er det noe "magisk" ved det tallet, eller er det bare tilfeldig?

Takk for at dere deler; jeg tenker også at jeg kanskje skal få til å lese flere novellesamlinger i året som kommer. Har noen som venter på meg i egen hylle, så jeg trenger ikke lete så lenge for å finne noe som vil passe :)