lørdag 7. januar 2017

10 antrekk i vintergarderoben

Jeg kan ikke få sagt hvilken lykke det er å åpne klesskapet, og se at det er orden og luft der inne! I dag har jeg investert i nye kleshengere på IKEA, slik at alle er like. Jeg har en 4-5 til overs, og flere enn det skal jeg ikke ha behov for mer. I tillegg til ryddingen, sorterte jeg også klærne etter sesong. Noen plagg er helårs, mens andre gjør seg best i riktig sesong. I dag har jeg skrevet en liste over vinterplaggene, og endre på ca 30 plagg, hvis jeg ikke inkluderer vinterjakke, luer, skjerf og votter. Og fordi jeg synes det er så supergøy å sette de sammen, har jeg lekt meg med min foretrukne variant av "dataspilling" nå i ettermiddag. Resultatet er 10 antrekk i vintergarderoben:

Vintergarderober 2 av 3

1. Vinrød, tynn ullgenser og hjemmestrikket ullskjørt
2. Lys grå jerseykjole og en marineblå herrekofte i kasjmir
3. Svart topp med blondedetaljer, svart blyantskjørt og stripete blazer

Vintergarderobe 1 av 3

4. Det svarte blyanstkjørtet, en sølvskimrende topp og tjukk, rosa strikkejakke
5. Svart omslagskjole og en fuchsiafarget cardigan
6. Mosegrønn, høyhalset ullgenser, og stripet miniskjørt

Vintergarderobe 3 av 3

7. Jeansblå jerseykole; enten alene eller med en cardigan til
8. Det stripete skjørtet, en lys rosa topp med gullskimmer i, og lys grå ullcardigan
9. Stripekjole. Denne passer fint sammen med den tjukke, rosa jakken på blidet over
10. Mørkeblå jeans og en hvit bluse. Dette antrekket trenger nok litt smykker for å bli jobbfint

Den oppegående leser vil forstå at med rundt 30 plagg å velge mellom, er kombinasjonene mange flere enn 10 (jeg har ikke regnet det ut, for noen ting er litt tvilsomme komboer, og jeg vet ikke helt hvor jeg skal sette grensa. Cardigan over kjole er jo fint. Genser over kjole, derimot. Og bukse og singlet i januar ... nei).

Gjennom disse dagene med rydding, sortering og antrekksplanlegging har jeg kommet fram til at jeg mangler bare en eneste ting i garderoben: en svart bukse som passer til jobbruk. Jeg har en som er ankelkort, men den passer ikke om vinteren; i alle fall ikke i kombinasjon med de vinterstøvlettene jeg har. Så kommer jeg over en svart bukse som sitter fint på, er det mitt neste, og eneste kjøp på veldig, veldig lenge. 

5 kommentarer:

Matognatur sa...

Deilig!
Jeg skulle faktisk ryddet litt i mitt (våre) skap i går, men jeg fikk ikke somlet meg til det. Vel jeg får nok en ny sjanse neste helg og da skal jeg ! For det er så godt når det er gjort.

Elida Stangeland sa...

Det siste du nemner er jo akkurat nøkkelen i klesskapsrydding - å kunne sjå eksakt kva ein mangler og kjøpe kun det.

Anaruh sa...

Matognatur: etter en aldri så liten disputt med huests niåring om hans klesskap, rydding av klær og hvor umulig det var å brette klærne osv, så ser det ut som om vi må gjennom samme prosess i hans skap også. Mannen kjører tellekanter (yrkesskade fra tiden i militæret), og datteren har jeg helt gitt opp. Hun får kjøre sitt eget system, og jeg orker ikke mer krangel om antrekk, om ting er varmt nok, om hun kan få ta rent tøy osv.

Elida: jeg er egentlig ganske flink der, altså. Problemet mitt har vært at jeg ikke har kvittet meg med ting, sånn i tilfelle jeg skulle få brukt for det igjen. Men jeg skal jo ikke bli gravid igjen, så jeg trenger ikke kjole med plass til magen. Jeg blir heller ikke 22 igjen, så enkelte korte kjoler og bukser med lavt liv er heller ikke aktuelle mer. Bort med det! Og det føles veldig, veldig fint :)

Anonym sa...

Jeg synes du har så mye pent! Liker stilen din veldig godt :-)

Anaruh sa...

Anonym: ååå, tusen takk. Det var hyggelig sagt.

Nesten alle klærne mine er fra H&M eller Lindex, og noen få plagg er kjøpt på andre kjedebutikker enten her hjemme eller på ferie. Jeg kjøper sjelden dyre plagg; ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg sliter med å finne riktige størrelser (er velsignet med et ganske raust brystmål ...). Ellers er jeg veldig glad i stilen man ofte kaller Parisian chic, eller Scandicool (som jeg har hørt om i danske Elle): enkelt, mest basisplagg, noen fargesterke elementer, og mye kjoler og skjørt, siden vi har en nokså formell kleskode på jobb. Det dyreste "plagget" jeg eier, foruten bunaden, er vel Chanelskoene. Og de er *ikke* særlig representative for hvor mye penger jeg pleier å bruke på klær og sko :|