fredag 6. januar 2017

10 linjer om klesskapsrydding

On the last day of Christmas my true love (dvs meg selv) gave away: 

  • 1 baskerlue
  • 2 par pensko
  • 3 ytterjakker
  • 4 vesker
  • 11 bukser
  • 12 shorts og skjørt
  • 14 singlets og t-skjorter
  • 16 skjerf og sjal
  • 27 kjoler
  • 29 gensere, cardigans og bluser

And a partridge in a pear tree!


I tillegg fylte jeg en sekk med belter, toalettmapper, noe avlagt barnetøy og en bærepose varmt ulltøy, og en halv søppelsekk med hullete sokker, strømpebukser, utvasket undertøy og ting som ikke lar seg reparere. Jeg er flau langt inn i sjela over hvor mye klær jeg har (hadde!), og dette var kun tøy jeg aldri brukte lenger. Noe har jeg sågar aldri brukt i det hele tatt! og skapet er på ingen måte tomt ...

Etter at jeg var ferdig med å rydde ut av skapet, sorterte jeg klær inn i helårs- og sesongtøy. Helårs og vintertøy er lagt tilbake for daglig bruk, mens klær for vår, sommer og høst har sine egne hyller litt lengre nede i skapet. Dette er min light-versjon av project-333, og enn så lenge tror jeg det holder. Jeg skal ta en ekstra kikk på skohylla i boden også, men der tror jeg det står greit til, etter at jeg ryddet der ifm skiftet fra sommer- til vintersko i høst. Derimot skal jeg gå gjennom kommodeskuffen hvor jeg har sminke, parfyme, ansiktsmasker og sånt og kaste over en lav sko. Men først: rydde ut jula. 

7 kommentarer:

S sa...

Skulle jeg få den baskerlua, sa du? Er nemlig på jakt etter. 😂

Din sanne venn,
S.

Anonym sa...

Wow!!! Veldig bra! Jeg hadde opprydding ifm flyttingen i senhøstes, men kan sikkert ta mer...! Ble overbevist om at jeg ikke trenger å handle nytt på en stund!
Ha ei god helg, A!

Wibecke

Elida Stangeland sa...

Wow! Hadde eg gitt vekk så mykje klede hadde eg ikkje hatt noko igjen, men nå flytta eg i oktober, og rydda ein del i forbindelse med det :-) God helg!

Anaruh sa...

Ååå, S. Jeg har dessverre gitt alle sekkene til Fretex. Men grunnen til at jeg ga den bort, er at den var virkelig trang; har hatt den siden ungdomsskolen, så mulig den ikke ville passet deg uansett. La oss anta det, så da er intet tapt :p

Wibecke: jeg har identifisert et eneste plagg jeg trenger: en svart bukse/et par svarte jeans som jeg kan ha på jobb. VI har ganske formell kleskode, så vanlige jeans er til nød innafor på casual Fridays. Ellers er jeg godt dekket jeg også. Mulig sommeren bringer med seg et behov for noen flere t-skjorter, men mest sannsynlig ikke.

Elida: nå skal det nevnes at jeg endelig har turt/orket å kvitte meg med med en del plagg jeg har spart på i all evighet sånn i tilfelle. Har jo hatt flere opprydninger gjennom tidene, men det har alltid vært noe jeg ikke har klart å gi bort. Men denne gangen var jeg hjerterå, og pakket bort absolutt alt jeg ikke kommer til å bruke mer.

Nadja sa...

Så flink du er. Har lest om 333 prosjektet og ble inspirert av time appendiks som forteller om miljøaspekter ved kjøpestopp. Jeg hadde et helt år med kjøpestopp for et par år siden, det var deilig. Skal burgere hvordan jeg skal angripe det nye året. Men noe må gjøres. Og dette var stor inspirasjon.

Nadja sa...

Lenge leve auto correct.

Anaruh sa...

Nadja: akkurat! Jeg kjenner at jeg var flau over det enorme fjellet av klær jeg aldri bruker, og verst var det med det jeg heller aldri har brukt noe særlig. Nå som jeg er ferdig med klesskapet mitt, kommer jeg til å tenke gjennom hvordan det står til på andre fronter også; f. eks interiør, kjøkkenting osv. Jeg har en del tanker i hodet når det kommer til forbruk og miljø (og økonomi ...), og mulig jeg lager en egen liste på dette