tirsdag 3. januar 2017

10 litteraturmål for 2017


Etter et år med litt flytende litteraturmål, er jeg tilbake til å ha mål som stort sett dreier seg om leselistene mine. Og jeg kjenner at det er helt riktig, og det føles passe utfordrende og bra. Nå kan det nok se ut som antall bøker fra hver av listene er litt rare, men det er fordi jeg sikter meg inn på å ha lest "hele tall" når året er omme. Man er da sivilingeniør med sans for vakre tall ...

¤ Mål: lese flere bøker (evt sider) enn i fjor. Det vil si mer enn 84 bøker eller 21 500 sider
¤ Mål: lese 3 bøker fra Århundrets bibliotek
¤ Mål: lese 4 biografier, memoarer eller dagbøker
¤ Mål: lese 4 bøker fra Verdensbiblioteket
¤ Mål: lese 5 bøker fra 25 romaner om en kultur i krise
¤ Mål: lese 5 bøker fra Bokkopplista (og med det gjøre den ferdig)
¤ Mål: lese 7 bøker fra David Bowies favorittliste
¤ Mål: lese 10 bøker fra listen over 100 bøker de fleste ikke har lest
¤ Mål: lese 12 klassikere i Back to the classics challenge
¤ Mål: lese 13 bøker fra Rory Gilmore reading challenge

Men akkurat nå: lese de 30 siste sidene i Mansfield Park. Det tok nesten 400 sider før boka begynte å bli spennende, men nå kjenner jeg at jeg klør litt etter å finne ut hvordan den ender. God lesekveld!

9 kommentarer:

Siri sa...

Jeg elsker det at David Bowie hadde både Camille Paglia og Fran Lebowitz på lista si (pluss en haug med bøker jeg aldri har hørt om, og som jeg derfor tenker jeg burde lese). :-)

Anaruh sa...

Akkurat det samme tenker jeg! Den er så herlig fylt av ting som er litt nytt for meg, og samtidig er det et digert kvalitetsstempel at Bowie selv holdt de som sine egne favoritter.

Nadja sa...

Du er rå! 84 bøker!
Selv håper jeg også å lese flere bøker i år. Fjoråret var dårlig leseår så dette må bli bedre. Hvis jeg leser 20% av det du leser, er jeg fornøyd. Kanskje du kunne lage et blogginnlegg hvor du tipser om hvordan man får lest mer i hverdagen?

Godt nytt år! ❤

Anaruh sa...

Hei Nadja. Med nyfødt baby er det jo ikke så rart at lesehastigheten gikk litt ned, da. Du tar det igjen senere.

Men takk for listeforslag; jeg skal tygge litt på hvordan jeg finner tid til lesing, og kommer tilbake til hva som funker for meg ila noen dager :)

Elida Stangeland sa...

Spennande mål! Gler meg til å følge deg i 2017 :-)

Sylvia sa...

Finfin leseliste! Gleder meg til 2017-innleggene dine! Jeg har nå valgt ut 12 klassikere til den samme utfordringen. Eller vent, jeg droppet vel Dead Souls da jeg så den var på over 500 sider. Jeg klarer ikke den nå, tror jeg. Kanskje jeg skal gå for Krig og fred siden jeg vet den er en pageturner? Om enn tre ganger så lang som den kasserte. Hehe! Nei, jeg får tygge litt på hvilken russer jeg skal velge.

Sylvia sa...

Tygget ikke så lenge. Husket plutselig hvilken russer jeg begynte på , men som dessverre forsvant i mylderet en hektisk periode. Nytt forsøk på Fedre og sønner nå.

Eirin sa...

Helt samme opplevelse med Mansfield Park her :) Bøyer meg i støvet for dine 84 bøker, her ble det 32 bøker i år. Jeg merker at leselysten min er litt dalende når jeg ikke har ferie. Mitt lesemål for 2017 er dermed å lese den boken som frister mest der og da. Nå er det Lesehistorier og en del norske bøker som jeg har reservert på biblioteket. Klassikerene får vente litt til lysten er der. Gleder meg til å følge med i 2017 :)

Anaruh sa...

Sylvia:
jeg koste meg skikkelig med Fedre og Sønner; leste den (på lydbok) våren for to år siden (tror jeg), og forbinder den med smeltende snø, strålende sol og de første turene i Converse. Og så husker jeg litt av handlingen også, men det er jo underordnet akkurat her - haha!

Eirin:
føles bra å være flere! Har ikke hatt den opplevelsen med de andre Ausenbøkene jeg har lest, men kanskje det også var fordi jeg hadde et mål om å lese maaaange bøker i romjula, og rakk (jo ikke engang) bare denne. Men nesten 500 sider tar sin tid, og jeg skjønner at også de 400 første sidene hadde sin misjon om å bygg opp handlingen og "det endelige utfallet".

Kos deg masse med det som frister der og da - jeg er stor fan av å lese bøker som passer sammen med leselyst/sesong/størrelsen på veska/fargen på duken på spisebordet osv. Whatever floats your boat! Ofte synes jeg at korte bøker, og gjerne med et litt barnlig innhold (tenk: Tove Janssons bøker om Mummidalen) er fine når jeg ikke orker tunge ting. De kan jeg lese som en historie, eller jeg kan velge å tenke mer over det jeg tror ligger mellom linjene. Godt nytt leseår!