onsdag 18. januar 2017

10 små endringer for litt mer hverdagsenergi


1) Gå en tur ut så ofte du kan. Gjerne i dagslys, men både morgen og kveld er fint. Så langt denne uken har jeg fått gått en morgentur før jobb, og i kveld skal jeg gå til et styremøte.

2) Rydd! bestem deg for en ryddejobb du skal gjøre hver ettermiddag. Jeg har selvfølgelig de tingene man må gjøre hver dag: middagslaging, smøre nistepakker, hjelpe barn med lekser, sette over klesvask og sånt, men i tillegg har jeg valgt ut en ting jeg skal gjøre hver ettermiddag. I går ryddet jeg i kjøkkenskuffene, i dag skal jeg som sagt på styremøte, i morgen planlegger jeg å rydde i gryteskapet. I helgen ryddet jeg i et klesskap, til helgen skal jeg ta for meg et annet. Jeg synes ordet "declutter" er så fint, og jeg føler en genuin lykke og rolig tilstand når jeg åpner skap og skuffer hvor jeg vet at det hersker en viss orden, og at tingene som befinner seg der er ting vi virkelig trenger og bruker.

3) Sett av tid til egenpleie, en greie hver dag. Hårkur i helgen, kroppsskubb på mandag, fotbad og fotpleie i går. Etter kveldens møte, tror jeg det blir ansiktsmaske, agurksiver på øynene og rolig jazz på anlegget, mens jeg strekker meg så lang jeg er på sofaen

4) Yoga. Jeg har oppdaget Yoga with Adriene, og elsker det! Øktene er passe lange 20-30 minutter, hun er en veldig fin instruktør, og jeg kjenner at det er akkurat passe avansert og krevende

5) Drikk masse vann. Jeg prøver å være ekstra flink til å fylle jobbflaska mi nå som det er litt tørr luft på kontoret.

6) Spis og drikk farger: mango, appelsiner, kiwi, bæresmoothier, brokkoli, gulrøtter, spirer (jeg har en krukke stående i kjøkkenvinduet as we speak - det er lettvindt og godt!), røde linser, vintersalater i matboksen og  grønn og hvit te i koppen. Akkurat nå er favorittene Liptons green tea og Pai Mu Tan (hvit) fra Solberg & Hansen

7) For de dagene hvor ingenting fungerer, og kroppen bare vil sove: ta en ettermiddagshvil. Nå som barna er store er det ikkeno problem å få til, men jeg husker at jeg har sovnet på gulvet midt i en haug duplo og briotog, med barna byggende rundt meg.

8) Prøv en såkalt digital detox. Jeg har igangsatt min, og lager en egen liste på dette om ikke så lenge. Men så langt synes jeg det er helt himmelsk å være offline mer enn jeg har pleid

9) Ta pauser. Forrige uke var energien på bånn, og da vi plutselig fant lus i det lange håret til yngstemann på torsdag, ble det litt mye. Formiddagen ble brukt til avlusing av henne og sjekk av oss tre andre, før vi endelig kom oss avgårde til jobb og skole. Dvs, gutta kom seg avgårde. Jeg hadde uansett brukt såpass mye av dagen at jeg kom fram til at jeg kunne sette det på Sykt barn (innafor når skolen forlanger at barnet er hjemme til lusene er fjernet), og finne tilbake til meg selv resten av dagen. Siden jeg skulle treffe venninner i Oslo om ettermiddagen, dro jeg inn til byen tidlig, spiste lunsj på Åpent Bakeri, ruslet tur på Bislett og på Løkka, og senket skuldrene mens jeg gikk en laaaaang tur langs hyllene på Norlis antikvariat. Skulking er svært undervurdert! Dagen etter hadde jeg atter masse energi, og jobbet kjempeeffektivt hele dagen.

10) Ha en belønning å se fram til. Etter daffe uke 2, var det himmelsk å endelig kunne kjøpe tulipaner til helgen, og drikke god kaffe sammen med en kollega etter jobb på fredag. Denne uken har jeg bestilt meg en massasjetime, og har planer om hjemmekontor hele fredagen. Da skal jeg ta dagens yogaøkt om morgenen, kjøpe inn til sushi, og kanskje se en film til kvelden.

I tillegg gleder jeg meg veldig over at det blir synlig lysere for hver dag som går nå - hurra!

Ta en pause. I følge mine kontakter i Olympiatoppen yter man bedre når man er restituert

2 kommentarer:

Mathilde :) sa...

Gode tips! Føler jeg trenger mer av dette. Spesielt offlinetid kanskje. Men avhengigheten er større enn man skulle tro.
Jeg elsker også Yoga with Adriene! Hun er nydelig!

Anaruh sa...

Adriene er supersøt! Liker henne veldig godt, og føler helt at jeg er på "skikkelig" yoga, selv om det bare er hjemme i egen stue. Kanskje jeg må avansere litt, og ha litt tente lys og meditativ bakgrunnsmusikk på en gang? :D