tirsdag 3. januar 2017

10 små hverdagsbelønninger

Da er også jeg tilbake på kontoret, og jeg må si at det føles overraskende bra. Jeg hadde trodd det skulle bli tungt å stå opp i dag (var oppe til midnatt for å lese i en nattestille stue), og at jobbing skulle føles kjipt etter så mange dager med slaraffenliv. Men heldigvis har jeg supre kolleger, lyse og fine kontorlokaler og  - ikke minst - så har jeg lovet meg selv noen små hverdagsbelønninger for å motivere meg selv. Jeg har ikke helt landet på nøyaktig hva jeg skal gjøre på de ulike dagene, men her er i alle fall 10 ting jeg anser som litt luksus:

- å ta en pause fra kontorplassen for å lakke neglene med Essies ballet slippers
- frokost med te, ristet brød med marmelade og å lese ved siden av. Startet tirsdagen akkurat slik
- en rask gåtur før frokost
- pause med kjøpelatte og bok i jobbens kaffebar
- innkjøp av en vakker primula etter jobb. Tror dette blir på fredag
- fortsette juleferiefølelse om ettermiddagen: gløgg, julekaker og lesing i lyset fra juletreet
- kaffepause med venninne/kollega som sitter et annet sted i etasjen
- tøying og strekking av rygg og skuldre
- jeg skal sette sammen en ny januarspilleliste i Spotify, og den skal bli så fiiiin!
- kjøpe inn til en fredagsmocktail; jeg tror det blir noe a la denne:

Bjørnebær og kanel, mmm! Tror jeg vil lage den basert på mammas hjemmelagde saft

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så mange fine lister du har laget de siste dagene! Jeg blir så inspirert! Når kalenderen viser januar så får jeg hvert år et "driv" til å rydde, organisere og sortere. Begynne et nytt og bedre liv liksom. :-p
Startet bra i går, da var det fryseren som fikk gjennomgå. :-)
Her er min ukesliste:
- Rydde fryseren
- Rydde bort julepynt (fredag og lørdag)
- Rydde og organisere tørr-mat
- Lage ukesmeny (med tanke på å «spise ned» matlageret)
- Rydde i klesskapet i gangen. En vill blanding av turklær, vintertøy og sommertøy der nå.
- Rydde i den store haugen med magasiner og aviser som har bygd seg opp ved siden av sofaen.
- Sortere ut fravokste klær fra ungenes klesskap. (Hvordan er det mulig å vokse så fort? Alle tre?)
Skal bli godt å få gjort det.
God uke videre til deg. :-)
E

Anaruh sa...

Kjenner meg igjen i dette, E! Myyye vilje til å rydde og fornye, men ofte lite energi. Derfor har jeg lovet meg selv å ta det litt piano de kommende ukene; ikke slite meg helt ut. Julepynten skal så klart bort, men resten må vente til uti februar en gang. har heldigvis lært av tidligere år, hvor jeg setter igang prosjekter i et nesten manisk tempo; rydder, baker, bestiller billetter til kulturarrangement, inviterer folk på besøk osv. Og så ender jeg opp helt utslitt, med et ønske om bare å være hjemme alene. I år skal jeg prøve akkurat det: tilbringe mest mulig tid i eget selskap, med bok, gåturer og Netflix. Så får vi se hvordan det går

Elida Stangeland sa...

Nyttårsaften måkte eg ut julepynten. Då hadde eg allerede irritert meg over den i ei vekes tid, og kjøpte nydelege roser til spisebordet dagen før. På jobben har eg ikkje så mykje tid til belønning, men ein god kopp kaffi med ei bok når eg kjem heim er gull verdt. I dag tok eg turen innom biblioteket og las avisa i fred og ro, og det er ein utmerka belønning.

Fin kveld til deg!

Anaruh sa...

Jeg har ganske fleksibel arbeidstid, og sånn sett er det ganske deilig. Det betyr jo også at enkelte dager er fullpakket med oppgaver, også før/etter arbeidstid, men jeg liker variasjonen stillingen min byr på :) Og biblioteket på vei hjem er alltid en vinner! Gjør det minst en gang i uka.