søndag 8. januar 2017

10 tiltak som gir mer tid til lesing

Morgenens lesestund; Krig og fred, som jeg egentlig hører på lydbok, men som jeg sovnet fra i går kveld. Da er det fint med papirboken, sånn at jeg kan lese de sidene jeg ikke fikk med meg, og være klar til ny runde med lydbok når jeg skal ut og ta toget senere i dag

Jeg fikk et spørsmål fra Nadja om lesing i hverdagen i dette innlegget. Jeg har tygget litt på saken, og tenkte å lage en liste over 10 ting jeg har gjort for å finne tid og lyst til lesing i hverdagene:

  • skru av TVen! Eller bedre: la være å skru den på
  • legg mobilen i et rom langt unna, slik at du ikke blir fristet til å se på den istedet
  • hør lydbok mens du bretter klesvask, tørker støv, reiser kollektivt, over bilstereoen, mens du strikker, ammer, går tur (pass på trafikken!), stirrer i taket eller venter på å sovne. Ulempen med det siste er at jeg noen ganger sovner underveis. Da er det fint å ha lånt papirboken på biblioteket, slik at jeg kan bla meg fram og tilbake der, for å finne ut hvor jeg mistet tråden. 
  • bruk mindre tid på å lese aviser og magasiner. Selv hører jeg nyhetene på radio, og hvis det er noe spesielt jeg vil vite mer om, finner jeg de spesifikke sakene på nett, i dokumentarer eller kjøper en avis med en dybdesak om temaet. 
  • sett av tid til å lese, og si i fra til familien om at du skal ha uforstyrret tid, på samme måte som hvis du så en film
  • ha alltid med en bok i veska. Da kan du lese i stedet for å sjekke instagram når du er på farten
  • finn fram til bøker du faktisk har lyst til å lese, og les for din egen del. Dropp Dostojevskij hvis du ikke kan fordra lange russiske navn, eksistensielle monologer og mye heller vil lese Harry Potter for tredje gang
  • hvis du blir inspirert av det andre leser, kan du følge folk på goodreads eller bokelskere, eller følge en bokblogg du synes er fin. 
  • personlig elsker jeg leselister, og synes det er gøy å kunne krysse av på disse. Jeg følger de ikke slavisk, men bruker disse som veiledning når jeg skal velge hvilken bok jeg skal lese nå
  • ta deg tid. Etter mange år med små barn, hauger av klesvask, leker og hybelkaniner i skjønn forening har jeg innsett at tid ikke kommer av seg selv. Man må ta den. Så la klesvasken ligge, be barna rydde tegnesakene sine selv, støvsug i morgen, og bruk heller dagen i dag på å lese

Jeg har klart å klore ned 10 konkrete tips, men alt koker ned til en ting: prioriteringer. Døgnet er like langt for oss alle, så for å finne tid til en ting, må man bruke mindre tid på noe annet. Alternativt kan man gjøre flere ting samtidig, og her er lydbok mitt aller, aller beste tips.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for mange bra tips her! Jeg skjønner at jeg går glipp av noe ettersom lydbok ikke er min greie. Skulle ønske det var det, men "får det ikke til". Mange av de andre tipsene skal jeg bli mer bevisst på! Feks skal jeg akkurat nå legge bort mobilen, ta kveldsstellet og legge meg med ei bok. Er på jobbreise. Prøver for øvrig å lese når jeg flyr, hvis ikke søvnmangelen er prekær!
Wibecke

Anaruh sa...

Wibecke: for meg kommer det helt an på hvem som leser boken. Har flere ganger droppet å høre en, fordi jeg ikke synes oppleserens stemme passer for meg. Akkurat nå hører jeg Anders Ribu lese krig og fred, og det funker kjempebra. Paul Austers bøker foretrekker jeg på lydbok, for di jeg elsker, elsker, elsker å høre ham lese egne bøker. Det samme gjelder også for Dag Solatad.

Sjekk forøvrig også ut listen over lydbøker hvor oppleser har tilført boken noe ekstra for bra tips: http://listebloggen.blogspot.com/2016/06/10-lydbker-der-oppleser-har-tilfrt.html.

Ellers kan jeg tipse om Fiction podcasten til The New Yorker; der intervjuer man forfattere om en novelle eller bokutdrag vedkommende har et særlig forhold til. Da får du lest opp en tekst, men det føles likevel mer som podcast/radio enn lydbok. Sånn hvis du har lyst itl å prøve å like lydbøker, altså. Det er jo helt opp til deg :)

Anonym sa...

Tusen takk for nyttige tips! :-)
W