fredag 20. januar 2017

10 tips til gjennomføring av digital detox

Da tror jeg at jeg har konkludert med hvordan mitt digitale liv skal se ut i den kommende tiden. Jeg skal bruke helgen på å avslutte dette lille prosjektet, og evt gjøre noen siste endringer, men etter en uke med justeringer, har jeg kommet fram til at de følgende 10 tingene har fungert veldig bra for meg:

1) Jeg har flyttet rundt på apper på mobilen slik at bare de jeg ikke bruker tid på (Ruter-appen, mobilbank, notater og sånt) ligger på førstesiden. Resten er lagt til side to, og gjerne gjemt i mapper, og tidsslukappene er gjemt helt på side tre, selv om verken side en eller to er fylt opp. Da må jeg faktisk tenke litt ekstra før jeg klikker meg inn på de, og det har funket.

2) Jeg har sagt i fra om at jeg ikke kommer til å bruke Snapchat fremover, og det er overraskende lite jeg savner å sjekke denne. De få gangene jeg har vært innom den siste uka, har det mest vært for å sjekke om de jeg pleier å snappe med har fått beskjeden (la den ut som story), og det kan se sånn ut. I løpet av denne helgen skal jeg bestemme meg for om jeg sletter brukeren min og appen helt. 

3) Jeg har avfulgt absolutt alt og alle på Facebook, foruten de gruppene hvor nyttig info om hverdagene våre er samlet. Det betyr at jeg nå kun får oppdateringer fra barnas klassegrupper, gågrupper og idrettsgruppene og når folk har bursdag (hurra for lillebror som blir 33 i dag, forresten!). Og så litt reklame da, men det unngår jeg vet å bare bruke "jordkloden" nederst til høyre. 

4) Jeg har redusert antall kontoer/folk jeg følger både på Instagram og i bloggrullen min. Jeg har bestemt meg for bare å følge de jeg virkelig føler gir meg noe, og velge å se bort i fra at noen kanskje blir litt lei seg når de mister følgere. Jeg hadde forventet at antall egne følgere skulle droppe markant, men så langt har dette ikke skjedd. Kanskje det betyr at de som følger meg faktisk liker bildene mine, og ikke bare kjører like for like og follow for follow?

5) Jeg har skrudd av lyd og vibrering på messenger-appen, en app jeg egentlig ikke vil ha, men må siden en del info om barnas aktiviteter foregår der, i stedet for i fb-grupper (I tillegg har jeg to ulike fotballapper, men det er en annen historie; de får jeg ta meg av når fotballsesongen starter). Det er litt uvant å i ikke få varsel om nye innlegg, men tanken er at dersom jeg trenger info om noe, så åpner jeg appen og sjekker. Hvis ikke, får jeg heller bare gå glipp av ting. Og hvis folk vil ha tak i meg, får de enten vente, eller prøve å ringe eller sende sms. De er foreløpig ikke satt ut av spill, annet enn når: 

6) Jeg har satt mobilen til å automatisk gå i ikke forstyrr-modus mellom klokka 2100 og 0800 hver dag. Dette er mobilfri tid (bortsett fra at jeg bruker den som iPod og til å høre lydbok med). For å ikke være helt avstengt fra verden har jeg ordnet det sånn at personer definert som favoritter kommer gjennom som vanlig. Pr nå er mine favoritter kun mann og barn. Alle andre får vente, eller ringe nevnte mann i stedet. Han behandler sin mobil som fasttelefon, og trenger ingen avvenning.

7) Jeg har skrudd av muligheten til å bruke de fleste appene med 4G. Nå må jeg være på wifi for å bruke de, men kan når som helst gjøre det om, hvis jeg skulle trenge det. Noen apper (kart, reiseapper, bibliofil med lånekortet mitt osv) er fremdeles tilgjengelige, men dette er jo ikke apper jeg åpner fordi jeg kjeder meg. I går lærte jeg forøvrig at jeg ikke har skrudd av 4G for Instagram skikkelig (må visst gjøre det to steder?), så det har jeg fikset nuh.

8) En ting jeg har gjort ganske lenge, har vært å legge mobilen langt unna der jeg sitter, særlig når jeg leser, eller nettopp har lagt ut en oppdatering på sosiale media. Da er det mindre fristende å reise seg for å hente den, og det er mindre sjanse for at jeg blir ved å surfe hvis jeg først går bort dit den ligger for å ta en kjapp sjekk.

9) Et tips jeg fikk (via Instagram, faktisk!) var å planlegge skjermtiden litt. Bestemme seg for når man skal sjekke mobilen (det er primært den skjermen jeg bruker til sånt), og ha en konkret ting man skal sjekke, og kun gjøre det. Det har også hjulpet å ha planlagt en avløsningsaktivitet: når jeg har sjekket mobilen, skal jeg f. eks gå og lage en kopp te. Eller oftere: henge opp klesvask, gå ut med søpla eller ta ut av oppvaskmaskinen men det er greit det også. Tankene kan fly i mens.

10) Mitt siste tips er å "kjøre en pilot" som vi sier på jobb: bestem deg for en endring, og prøv den ut i en periode. Denne uken har jeg testet hvordan det har vært å ikke være på Snapchat, og det funket utmerket. For noen år siden gjorde jeg det samme med Twitter. Den gang endte jeg med å slette både konto og app, og det er nok der det går for Snapchat også. Gøy mens det varte, men intet savn. Jeg har også brukt de siste uka på å tenke gjennom om jeg skule gjøre det samme med Instagram (og kanskje også bloggen), men har kommet fram til at jeg i alle fall vil beholde bloggen, fordi den gir meg så mye glede. Nrå det gjelder insta, vil jeg fortsette å ha appen gjemt unna, sånn at jeg ikke bruker den som en tidtrøyte. Når jeg åpner insta, skal det være fordi jeg har et bevisst forhold til det, og jeg skal ha et mål med hvorfor (for å legge ut eget bilde? For å sjekke feeden min? For å svare på evt kommentarer?)

Sånn. Dette var min måte å gjøre det på. Jeg skal ikke si at jeg har brukt mindre tid på mobilen i uka som har gått, for det har tatt litt tid å "ommøblere" telefonen, skru av varsler og innstillinger og sånt, men jeg regner med at i tiden som kommer vil dette forbedre seg. Det aller viktigste for meg var å skaffe meg oversikt over bruk (misbruk?), og deretter luke ut ting som tok mer tid og glede enn det det ga meg tilbake i form av glede og inspirasjon. Og sammen med en daglig yogastund, turer i frisk luft og fred og ro (flest turer uten lydbok også, faktisk), så har denne uken ført med seg tid til å la tankene fly (ref pukt 10 i denne listen), og jeg føler meg ikke like mye i beredskap som jeg har pleid å være.

Jeg håper dere finner denne listen nyttig og inspirerende, da jeg har fått inntrykk av at det er flere enn meg som gjerne vil bruke mindre tid på tull, og mer tid på andre ting, eller eventuelt ingenting. Det er deilig det også. 

Fint å gjøre unna den mentale vårrengjøringen, sånn at man er klar til å nyte rolige stunder ute, når våren kommer. Eventuelt en skitur eller rosa solnedgang allerede denne januarhelgen

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Vil bare si at bloggen din er en av de jeg ukentlig er innom, og jeg håper du fortsetter å blogge. Angående digital detox har jeg aldri tålt så mye av sosiale medier; blir så sliten av å stadig sjekke. Det som har fungert for meg er å ha en surfekveld i uka (eller formiddag), og da koser jeg meg skikkelig med å lese blogger, sjekke instagram og annet. Skal ikke påstå at dette funker hver uke, men når det funker blir jeg mindre stressa og føler at jeg får brukt mer tid på ting som jeg egentlig ønsker.
Håper du finner en måte som funker for deg; det virker som at du er godt i gang. God helg!

Regyy.

Anonym sa...

Ikke er jeg på Insta, blog eller Twitter, har sikkert bare 10 venner på Snap, en del flere på face, men mange færre enn de fleste. Likevel kan det bli litt mye innimellom. Jeg jobber også med å kutte ned, men en ting kommer jeg ikke til å gi fyken: BLOGGEN DIN!!! Du bare MÅ fortsette med den! :-)

God helg videre!!!

Wibecke

Anonym sa...

Så nyttig og bra! Her var det mye lære, særlig om hvordan man kan regulere app-tilgang og organisere telefonen smartest mulig. Takk! Hilsen Lotta

Eirin sa...

Etter inspirasjon herfra har jeg tatt en liten gjennomgang av instagram. Jeg fulgte nesten 700 kontoer(!). Nå har jeg tatt en rask gjennomgang og slettet mange (følger nå ca 180stk), og merker allerede hvor mye mindre tid jeg bruker på insta. Kommer meg raskt gjennom de nye bildene og da er jeg liksom ferdig. Planen er å jevnlig kikke gjennom de jeg følger for å se hva som kan fjernes. Det føles utrolig deilig!

Hilsen Eirin (som for resten heter elettaria88 på instagram) :)

Anaruh sa...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen. Jeg kommer til å fortsette bloggen og insta, og hvis jeg føler at en av de to tingene må gå, så blir det insta først. Litt sånn motsatt av mange andre, men jeg synes det å skrive gir meg mer enn bare det å ta bilder med en liten tekstsnutt. Dessuten er det ikke sånn at jeg setter meg ned og forsvinner inn i blogger, så den føles ikke like mye som et tidssluk.

Eirin: ja, jeg har lurt på om det var du som er elettaria88 :) En fordel med å følge få kontoer (min smertegrense går rundt 120-130) er at man har kapasitet til å skille de fra hverandre, og tenke på de som folk man kjenner. Da kan man lettere holde en gjenkjennende tone fra kommentar til kommentar, og ikke bare se på bildene og klikke like. Jeg synes det er veldig fint.

Matognatur sa...

Du er flink!!! Jeg har virkelig noe å lære av deg her kjenner jeg!!! Men jeg må si at jeg følger din blogg og din insta fordi du er Level headed for å si det sånn, og at du har "innhold" i det du gjør. Det er kjempefint! Jeg har jo to kontoer på insta, en privat og en for matbloggen min og synes faktisk det er litt slitsomt til tider, men jeg prøver å ikke tenke for mye på det. Å ha en privat insta er gøy for nå tør jeg legge ut selfier og sånne litt mer private ting. men alt det andre.. facebook, snap og messenger ... twitter (jeg følger bare noen få kjendis her haha) Alt er tidstyv absolutt.
Jeg har delt innlegget ditt med et par vennininer, vi har snakket mye om detox så blir spennende å høre hva de synes :)

Anaruh sa...

Tusen takk for rosende ord, Matognatur! Jeg har ikke diskutert temaet med så mange, men mest fordi jeg har villet kjenne etter hva som har vært viktig for meg alene. Men jeg skal innrømme at jeg har ikke tatt alle tips og triks helt ut fra eget hode; jeg har googlet litt, jeg har fulgt med på hva andre har gjort før, og jeg har prøvd å tilnærme meg mannens måte å bruke mobilen på. Han har bare facebook, men bruker det kun slik jeg også gjør nå. Til gjengjeld har jeg lagt ham til i alle disse gruppene jeg må være med i for å følge info om barnas aktiviteter, gjøren og laden, så han får ta sin del av det å sjekke gågruppestatus, hvem som kjører til turn osv han også. Er jo hans barn også.

Til slutt skal det sies at apper og media og alt annet er jo ikke tidstyver med mindre jeg lar dem være det. Jeg vil bruke tid på blogg og på de jeg følger på insta, og sånn jeg har satt opp ting nå, blir det til at jeg sjekker disse når jeg har bestemt meg for å "ta en økt", ikke sånn hele tiden :)