tirsdag 24. januar 2017

10 uker med middagsvariasjon - mine planer

Da jeg nevnte at jeg skulle lage en femukersplan for middagene våre, var det flere som ønsket å se denne planen. Og selvfølgelig kan jeg dele planen jeg har satt opp for vår familie! Vi pleier å handle en gang i uka (fredag eller lørdag, sånn at vi har litt ekstra fresh mat i huset når helgen kommer), men en sjelden gang må vi fylle på underveis. Det er ikke krise, men veldig deilig å slippe å bruke masse tid på å dra innom butikken, og lure på hva vi skal spise i dag. Min mann og jeg har kjørt middagsplanlegging siden vi flyttet sammen for snart 15 år siden, og mer eller mindre hver uke siden den gang har vi satt opp en liste over middagene for den kommende uka.

Nå i det siste synes jeg at vi har vært litt lite flinke til å variere, og med små barn har vi stort sett holdt oss til trygge varianter. Men barna vokser til, de vil stadig ha litt "voksnere" smaker og konsistenser, og jeg er av den typen som ikke synes det er verdens undergang om de ikke spiser så mye til middag en dag. De tar det igjen ved neste måltid, og så lenge de spiser opp en passe liten porsjon selv om de "ikke liker" maten, så er jeg fornøyd.

Så. Til planen. I utgangspunktet skulle jeg bare lage for fem uker, men da jeg hadde satt meg ned og gått gjennom familiekalenderne fra de ni siste årene (jepp - jeg har tatt vare på alle ...), så jeg at her var det jo mye mer enn det jeg kunne klare å skvise inn på fem skarve uker. Dessuten ville jeg at det skulle være plass til litt nye ting også. Så jeg har passende nok endt opp med en 10-ukersplan. Nå må det nevnes at jeg tror det vil bli protester dersom vi bare har pannekaker og tomatsuppe en gang på ti uker, så litt flytting og bytting blir det vel, men det er i alle fall ok å ha en plan. Selve planene ser dere på bildene under; de blir større når man klikker på de. De første fem ukene går fom mandag denne uken, til vinterferieuka (uke 8). De neste fem ukene er fra vinterferie til påskeferien, og i disse ukene bærer planen litt preg av fastetid (i fasten spiser vi grøt hver onsdag). Ellers er planen satt opp slik:
  1. Mandag: vegetar
  2. Tirsdag: fisk
  3. Onsdag: kjøtt
  4. Torsdag: fisk
  5. Fredag: kosemat
  6. Lørdag: hjemmelagd pizza
  7. Søndag: mat som tar litt lang tid å lage. Som oftest kjøttmat
  8. Mandager fom 6. uke: kylling
  9. Onsdager fom 6. uke: grøt
  10. Tilbehør er grønnsaker og salater som passer med sesongen. Akkurat nå går det mye i råkost av vinterlagrede rotfrukter og kål, frosne grønnsaker og noe hermetikk (mais, bambusskudd, osv). 

Klikk på bildene for å få de større og lesbare. God middag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Er glad jeg har kommet over bloggen din - den gir masse inspirasjon:) -
Er også glad i lister, men du er nok på et "annet nivå" he he...
Skal titte litt nøyere på middagsplanen din for er det noe som brukes mye (unødvendig) energi på så er det vel hva skal en ha til middag...
Hilde :)

Anonym sa...

Oi oi! Nå ble jeg imponert! Jeg har et ønske om å ha middagsplaner, men så er det det å orke å gjennomføre i praksis da... :-p Merker at det blir mer variert middag og mer fisk dersom vi planlegger litt. Hvis vi ikke har noen plan er det lett for at det blir kjøttdeig eller kylling-baserte middager. Enkelt og raskt, men ønsker variasjon! Kunne du tenke deg å dele noen vegetar-oppskrifter? Det er jo massevis på nettet, men jeg har større tro på de som er prøvd ut av andre barnefamilier. :-)
E