søndag 1. januar 2017

Mine 10 favoritter blant bøkene jeg leste i 2016

Den beste boken i 2016! Så tander, øm, samfunnskritisk og sjukt bra skrevet!

Som tidligere lovet: her kommer listen over de 10 bøkene jeg likte aller best i 2016. Og som sagt er førsteplassen en soleklar favoritt. Deretter er rekkefølgen litt mer tilfeldig; det er ganske vanskelig å velge mellom Cervantes og Solstad, liksom ...
  1. Lady Chatterley's lover av D. H. Lawrence 
  2. The Master and Margarita av Mikhail Bulgakov 
  3. The bell jar av Sylvia Plath 
  4. Kristin Lavransdatter trilogien (jeg leste de som tre bøker, men slår de sammen her)
  5. The grapes of wrath av John Steinbeck 
  6. Mørke midt på dagen av Arthur Koestler 
  7. Don Quixote av Cervantes 
  8. Brev til en ung forfatter av Mario Vargas Llosa 
  9. Jane Eyre av Charlotte Brönte 
  10. Professor Andersens natt av Dag Solstad 
Uff, egentlig får jeg ikke plass til alle favorittene mine på en liste over bare 10 bøker. Jeg kan liksom ikke ikke nevne The enigma of arrival, Walden eller As I lay dying. Og som vanlig var alle tre bøkene av Paul Auster noen skikkelig juveler. Dessuten må jeg gi litt kred til bøker som jeg vanligvis styrer unna (Ensomheten i Lydia Ernemanns liv, Historie om et ekteskap, Bienes historie, Slik lever vi her og Gulldronning, perledronning); alle disse har vært gode leseroppelvelser. Og kanskje den beste opplevelsen var da barna og jeg leste Mio, min Mio på hver vår kant, og hadde en aldri så liten lesesirkel på gang. Det må definitivt gjentas, og jeg tror valget har falt på Dustene av Roald Dahl. Bøker i mitt ♥ altså! 

Ingen kommentarer: