onsdag 18. januar 2017

Statusoppdatering på mine 10 halvårsforsett

Da jeg skrev innlegget om hverdagsenergi før i dag, kom jeg til å tenke på en øvelse jeg gjorde i sommer. 30. juni i fjor satte jeg opp 10 halvtårsforsett - ting jeg fokuserer på ut 2016. Jeg innser at jeg ikke er ferdig med noen av disse tingene, og tillater meg å kjøre en liten reprise og statusoppdatering. I bunn og grunn er det disse 10 tingene jeg vil jobbe videre med i 2017 også:

Litt mer zen. Og ganske mye te /1/

# tøye musklene mer. Litt hver dag. Og stå mer mens jeg jobber - jobber med saken
# tilbringe mer kvalitetstid sammen med familien - jobber med saken, men her har jeg mye å hente
# gi bort ting vi ikke bruker - jobber med saken
# være mer ute i frisk luft - jobber med saken
# prøve nye ting: nye steder, nye forfattere, nye oppskrifter osv - jobber med saken
# være strengere på egen leggetid. I lengden går det ikke å nedprioritere søvn - jobber med saken
# minne meg selv på forskjellen mellom å like noe og ha lyst på noe - jobber med saken
# ta opp igjen fransken skjerpings. Evt bare la det gå, mens jeg gjør andre ting jeg heller vil
# rydde opp i det digitale livet mitt - jobber med saken
# mer tid til å la tankene flyte, tid til å sortere inntrykk, tid til å stirre ut i lufta - jobber med saken

I tillegg minner jeg meg selv på denne listen over 10 ting som gjør meg lykkelig. Og noterer meg at alt sammen peker i retningen av mindre ting, mer fritid, mindre forpliktelser og mer tid ute, mindre fasade og staffasje, og mer latter, kjærlighet og flere lesestunder. Begynner å føle at jeg har et godt fundament for hvordan jeg vil leve livet mitt videre, og hva som skal bort og hva som får bli. Snart finner dere meg i bokformat i den bugnende selvhjelpsavdelingen hos Barnes and Noble - haha!

Oppdatering: ugg - oppdaget plutselig denne artikkelen, og vil bare si at selv om jeg av og til leser bloggen hennes, hadde jeg ikke fått med meg dette. Alt mitt snakk om å logge av, bruke mindre tid på nett osv har ingenting med verken Freia eller Fotballfrue å gjøre. Følte bare for å gjøre det helt klart

6 kommentarer:

slikejenter sa...

Lurt! Jeg snakket med noen om prestasjoner i dag, og ble spurt om jeg MÅTTE prestere på alle områder. Nei, kanskje ikke. Kanskje velge ut de som er viktige og som gir noe. For meg er det yoga, trene, lese, lage mat, meditere og skrive. Ja, da tegner jeg jo ikke med familie, sosialt liv eller jobb. Oida. Men det må jo ikke være så massivt. Litt holder :)

Anonym sa...

Fin liste om å roe ned og fokusere på det som virkelig gir verdi i livet! :-)
Jeg har et i teorien veldig enkelt mål for 2017. Inspirert av en blogg jeg leste tidligere har jeg for hvert år valgt et ord som skal være ledetråd for året. I fjor var det ordet "takknemlighet". I år er det "raus". Så målet mitt er altså å bli mer raus. Raus med tid og oppmerksomhet til ungene, mannen, raus med penger til veldedighet (sier seg vel selv at det er innenfor visse rammer, men jeg tenker at jeg har noe å gå på her. Mange som virkelig trenger pengene mer enn meg.)Skal prøve å bli en mer raus person med tanke på at det er lov å feile - det gjelder både meg selv og andre. Ja ja.
Så får vi se om jeg er raus nok mot meg selv til å akseptere at målet er nettopp det - et mål å strekke seg etter, ikke noe som MÅ nås. :-p
God dag videre!
E

Anaruh sa...

Slikejenter: jeg har i utgangspunktet valgt bort det å prestere på jobb (jeg presterer jo, men overgår ikke verken meg selv eller andre), og jobber bare 80% stilling. jeg får litt pes for det; er jo ikke akkurat politisk korrekt. Men det er det jeg vil, ikke fordi jeg "ofrer" meg for familien; mannen min jobber også 80%, og det er han som tar mesteparten av oppfølging av barna). Nå som barna klarer seg fint selv, kunne jeg sikkert gått opp til full stilling uten at det hadde gjort så mye, men jeg liker den friheten som sekstimersdager gir meg. Mer tid til å lese, til å ta en rolig morgen, til å dra tidlig for å stikke innom biblioteket osv. I dag hoppet jeg over et tog til jobb, for heller å få med meg soloppgangen. Grunnen til at jeg har brukt mye tid på å kjøre en "livsrevisjon" i det siste, er at det har gått opp for meg at mye av denne ekstra fritiden har gått med til meningsløse ting som det å scrolle gjennom dølle instagramkontoer. Jeg vil ikke se tilbake på livet og tenke at jeg var hun som brukte dagene på å lese mindre vittige Donald Trump memes ...

Anaruh sa...

E: det synes jeg virkelig høres fint ut, og valg av ordet Raus gjør meg glad. Det er et ord jeg bruker mye overfor barna; det er et av skolens valgord, og jeg synes det er så viktig. Vær raus mot menneskene rundt deg. Ikke nødvendigvis gjennom å gi dem ting, men gjennom å være tålmodig med, rettferdig mot, uselvisk og en støttende venn. Vi har hatt mange fine samtaler om dette, og jeg gleder meg over at verden blir et rausere sted med de to i den <3

Eirin sa...

De to siste innleggene dine er jo terapi og mat for sjelen (forøvrig superfin kategori på notisboka sin blogg, https://notisboka.wordpress.com/category/mat-for-sjela/). Jeg kjenner stresset kryper oppover nå som jeg kun har et semester igjen før jeg skal levere masteroppgaven min. Jeg har kommet godt i gang, men kjenner jeg blir litt handlingslammet. Jeg stresser men skriver ingenting. Alt føles litt overveldende. Men i det siste har jeg begynt å fokusere litt på ting utenom oppgaven også som er viktige for meg. For eksempel skitur med samboeren min flere ganger i uken, lesetid, strikketid, alenetid og ringe hjem til mamma og pappa når alt føles for mye (det er like nødvendig når man er 28 år gammel som når man er 16 år gammel tenker jeg). Håper at alt dette sakte men sikkert hjelper til mindre stress og mer handling. Og om det ikke gjør det så får det også være greit, det er det jeg får til nå. Takk for mange fine innlegg :)

Anaruh sa...

Eirin: jeg synes du skriver en veldig viktig ting: om det ikke gjør det så får det også være greit, det er det jeg får til nå". Dette skal jeg huske på når jeg har litt for mange ting på gang (ser av kalenderen at det kommer et par monsteruker nå framover). Jeg skal gjøre det jeg får til, og være fornøyd med deg. Takk!

Og takk for tips om Notisboka; den kategorien var jo helt fantastisk! Jeg skal bestemme meg for en bloggleseøkt en dag, og lese meg gjennom disse innleggene. Akkurat nå vasker jeg klær (maskinen piper og vil ha meg til å henge opp skjorter), svarer på kommentar her, oppdaterer leselister, legger inn lydbok til iTunes og er egentlig på vei ut døra for å se på at barna hopper på ski i hoppbakken nedi gata. Det er litt for mange baller i lufta på en gang, så dagens note to self er: mindre multitasking. Nå: klesvask, deretter gå ut. Resten kan vente. Ha en fin ettermiddag!