onsdag 1. februar 2017

10 bøker i min nåværende lesebunke

Stuebokbunken nå i kveld. I morgen, eller så, skal jeg hente noen flere på biblioteket

Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å lese like fort som jeg skulle ønske akkurat nå. Mulig det bare er fordi de siste to ukene har vært så travle. Eller mulig det er fordi jeg stadig får/kjøper/låner/bærer bøker opp fra kjelleren og legger de i bunker i stua? Holder en knapp på alternativ to her. Og en tredje - mer eller mindre bevisst - grunn kan være det faktum at det står en del lesepunkter på vinterlista mi, og det at jeg har bestemt meg for å få lest noen bøker jeg har fått låne av venninner, siden det tross alt er veldig lenge siden jeg lånte de ... Uansett, lesebunken min ser sånn ca sånn her ut:
  1. 4 3 2 1 av Paul Auster (på vei i posten, i følge en sms jeg fikk før i dag)
  2. Det dyrebare av Linn Ullmann 
  3. Stormfulle høyder av Emily Brontë 
  4. Alberte-trilogien av Cora Sandel
  5. Mi briljante venninne av Elena Ferrante 
  6. Bortenfor hvite strender og fortauskafeer - om ytre og indre reiser av Owe Wikström
  7. Ida Elisabeth av Sigrid Undset
  8. The unabridged Journals of Sylvia Plath av Sylvia Plath
  9. Det er Ales av Jon Fosse
  10. Harry Potter og fangen fra Azkaban (høytlesning sammen med Jakob)
Klarer jeg å komme gjennom lista før påskeferien, mon tro? I tillegg ligger det klar litt snacks fra Ian McEwan, Graham Greene, Kjell Askildsen og whatnot, siden jeg jo er en evig leseoptimist. Nå skal jeg straks legge barn, få unna litt klesvask og deretter få lest flest mulig sider i Moon Palace før jeg må legge meg. Torsdagen byr på et (for meg) gørrtidlig møte, og slik går det slag i slag til sent på kveld. Over og ut! 

2 kommentarer:

Elida Stangeland sa...

Stormfulle høyder las eg for mange år sidan, men min kjærleik til Jane Eyre gjer at den når ikkje opp dessverre. Mi briljante venninne er meget god. Den nye til Paul Auster kikka eg på i bokhandelen, og det var litt av ein murstein. Ingen sengelektyre med mindre den hamner på Kindle :-)

Anaruh sa...

Leste Jane Eyre i fjor, og likte den godt, men ser ingen grunn til at jeg skal måtte sette akkurat de to bøkene opp mot hverandre, annet enn at de begge er romantiske og skrevet av en Brontë? Har vel også hørt at mange foretrekker Jane Eyre, men jeg er ikke redd for å lese Stormfulle høyder selv om. Det er mange bøker som ikke lever opp til Jane Eyre, men som jeg likevel kommer til å lese :)

Paul Auster er en evig favoritt, og siden jeg stort sett leser i sofaen, tror jeg det skal gå bra, selv om boken er stor og tung. Får ta det som en styrketrening, haha.