mandag 20. februar 2017

10 tips som gjør mandagen til en luksusdag

Jeg nevnte så vidt før i dag at uken startet bra med en rolig morgen og planer om litt vinterferie om ikke så lenge. Utover dagen har denne deilige feriefølelsen styrket seg ytterligere, i og med at det var veldig rolig på jobb i dag, og jeg kunne dra derfra litt før jeg hadde planlagt. I tillegg er det lønningsdag, så jeg har skeiet litt ut på luksusfronten. Akkurat nå er dette mine 10 beste tips for å jazze opp mandagen:
  1. velg en litt ekstra lukseriøs lunsj. På meg ble det steinovnsbagt pizza margherita - yum!
  2. dra fra jobb en time tidligere enn vanlig
  3. kjøp inn noe som vanligvis er forbehold ferie og/eller helg. For meg ble det te og sjokolakris
  4. drikk bringebærsaft på kafé, mens man blar i den rykende ferske mammautavis
  5. lag en linsegryte man skulle trodd at trengte ørten timer koketid, men som er laget på 5 min
  6. spis middag ved stuebordet, i stedet for på kjøkkenet
  7. si ja til barna, når de spør om de kan kan få en (reste)muffin og en kopp kakao - før middag!
  8. la oppvasken vente, og les i stedet for. I dag ble det et kapittel i Harry Potter
  9. sleng deg på sofaen og stirr ut i lufta en stund. Herlig å ikke måtte gjøre lekser
  10. nyt synet av helgens blomster. Som regel er de like fine når mandagen kommer
Da jeg dro fra jobb, var målet først og fremst salget hos Nøstebarn - en liten niese ønsket seg nattkjole i ull/silke, men i samme slengen ble det også te, lakrissjokolade og Morgenbladet, som blant annet har en kommentar til Frankenstein, som nylig kom i ny oversettelse - gleder meg til å lese! Siden det er nokså sjelden jeg går i butikker nå for tiden, virket det som en skikkelig luksusgreie, og i alle fall ble det slik med de varene jeg kjøpte. 

Etter jeg kom hjem har det hersket helgestemning med lesing og lek og mange kopper te. Og disse:

Søt lakris dyppet i hvit sjokolade og med solbærtrekk. Åh, kjære vene!

Ingen kommentarer: